مظنون افشای اطلاعات نظامی آمریکا متهم شد، همچنان در بازداشت است

یک عضو 21 ساله گارد ملی نیروی هوایی آمریکا که متهم به افشای اطلاعات فوق محرمانه اطلاعات نظامی به صورت آنلاین بود، روز جمعه به کپی غیرقانونی و انتقال مطالب طبقه بندی شده متهم شد.

جک داگلاس تکسیرا از نورث دایتون ماساچوست که روز پنجشنبه بدون هیچ گونه حادثه ای توسط اف بی آی در خانه اش دستگیر شد، اولین حضور خود را در یک دادگاه فدرال شلوغ با لباسی قهوه ای خاکی به تن کرد.

در این جلسه، نادین پلگرینی، دادستان ارشد امنیت ملی فدرال بوستون، درخواست کرد که تکسیرا در انتظار محاکمه بازداشت شود و جلسه بازداشت برای روز چهارشنبه تعیین شد.

در جریان رسیدگی کوتاه، تکسیرا کمی گفت و در پاسخ به این سوال که آیا حق خود را برای سکوت می‌داند، پاسخ «بله» داد.

قاضی گفت که سوگندنامه مالی تیکسیرا نشان می دهد که او واجد شرایط است که توسط یک مدافع عمومی فدرال نمایندگی شود و او یکی را منصوب کرد.

پس از پایان جلسه، سه تن از اعضای خانواده تیکسیرا ساختمان دادگاه را ترک کردند و گروهی از خبرنگاران چندین بلوک آنها را تعقیب کردند. آنها بدون هیچ اظهارنظری وارد یک ماشین شدند.

یک وسیله نقلیه پلیس و موانع در خارج از ساختمان نشان داده شده است.
یک خودروی پلیس فدرال در خارج از دادگاه منطقه ای ایالات متحده در بوستون در روز جمعه در حالی که جک تکسیرا، گارد ملی هوایی ماساچوست، یک جلسه دادگاه کوتاه و اولیه را برگزار کرد، پارک شده است. (مارک پرت/ آسوشیتدپرس)

پیامدهای سیاسی

اسناد فاش شده در مرکز تحقیقات هفته‌ها قبل به صورت آنلاین در یک وب‌سایت رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، اما اخبار وجود آنها فاش نشد تا اینکه هفته گذشته توسط نیویورک تایمز گزارش شد.

گمان می رود که این جدی ترین نقض امنیتی ایالات متحده از زمان انتشار بیش از 700000 سند، ویدئو و تلگراف دیپلماتیک در وب سایت ویکی لیکس در سال 2010 باشد. پنتاگون این افشاگری را “عمدی و جنایتکارانه” خوانده است.

مقامات ایالات متحده هنوز در حال ارزیابی آسیب های ناشی از افشای اطلاعات هستند، که شامل سوابقی است که جزئیات احتمالی آسیب پذیری های نظامی اوکراین را نشان می دهد و واشنگتن را با افشای جاسوسی خود از متحدانش شرمنده کرده است.

پیامدهای این پرونده واشنگتن را به هم ریخته است. چاک شومر، رهبر دموکرات‌های سنا، هفته آینده برای همه 100 سناتور درخواست کرده است در حالی که کوین مک‌کارتی، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان قول داده است در این باره تحقیق کند.

گوش کن | نشت داخل Discord:

مشعل جلو25:19اسرار جنگ، درگیری های داخلی و جاسوسان: درز داخل Discord

مک کارتی در توییتر نوشت: «دولت بایدن نتوانسته است اطلاعات محرمانه را حفظ کند. از طریق کمیته‌های ما، کنگره پاسخ‌هایی را دریافت خواهد کرد که چرا آنها در هنگام تغییر خواب بودند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت که اقداماتی را برای تشدید امنیت انجام می‌دهد. وی در بیانیه‌ای گفت: «در حالی که ما هنوز در حال تعیین اعتبار آن اسناد هستیم، به جامعه نظامی و اطلاعاتی خود دستور داده‌ام تا اقداماتی را برای امنیت بیشتر و محدود کردن توزیع اطلاعات حساس انجام دهند».

هزینه های اولیه

یک شکایت جنایی که روز جمعه علنی شد، تکیرا را به یک مورد نقض قانون جاسوسی مربوط به کپی و انتقال غیرقانونی مطالب دفاعی حساس و اتهام دوم مربوط به انتقال غیرقانونی مواد دفاعی به مکان غیرمجاز متهم کرد.

طرحی از دادگاه که جک داگلاس تکسیرا را در جلسه ای در بوستون به تصویر می کشد.
طرحی از دادگاه، تیکسیرا را در حال حضور اولیه خود در دادگاه به تصویر می‌کشد. (مارگارت اسمال/رویترز)

محکومیت به اتهام جاسوسی تا 10 سال زندان دارد.

این اتهامات تنها به یک سند فاش شده تا کنون مرتبط است، یک پرونده طبقه بندی شده که وضعیت درگیری روسیه و اوکراین را توصیف می کند و شامل جزئیات مربوط به جابجایی نیروها در یک تاریخ خاص است.

کارشناسان انتظار دارند که اتهامات بیشتری را بررسی کنند، زیرا بازرسان هر سند فاش شده را بررسی می‌کنند، وضعیت طبقه‌بندی آن را تأیید می‌کنند و تصمیم می‌گیرند که کدام یک می‌تواند بدون آسیب رساندن به امنیت ملی به هیئت منصفه نشان داده شود. Teixeira همچنین بسته به تعداد دفعاتی که به طور جداگانه هر سند را آپلود و ارسال کرده است، ممکن است با تعداد بیشتری مواجه شود.

در بیانیه ای سوگند خورده، یک مامور اف بی آی گفت که تکسیرا از سال 2021 یک مجوز امنیتی فوق محرمانه داشته است و همچنین دسترسی محفظه ای حساس به سایر برنامه های بسیار محرمانه را حفظ کرده است.

ویدئویی که هنوز از نمایی هوایی مشاهده می شود مردی را با شلوارک و تی شرت با دستان پشت سر نشان می دهد که توسط چهار نفر در حالت خستگی نظامی اسکورت می شود.
این تصویر که از ویدئوی ارائه شده توسط WCVB-TV تهیه شده است نشان می‌دهد که Teixeira در روز پنجشنبه در دایتون، ماساچوست بازداشت شده است. (WCVB-TV/آسوشیتدپرس)

“آنها می خواهند انتخاب کنند [documents]استفانی زیگمن، رئیس سابق امنیت ملی دفتر دادستانی ایالات متحده در بوستون و اکنون شریک شرکت حقوقی هینکلی آلن، می گوید، من تصور می کنم که دولت های خارجی قبلاً دیده اند.

از ماه مه 2022، FBI گفت که Teixeira به عنوان یک هواپیمای کلاس E-3 در گارد ملی نیروی هوایی ایالات متحده خدمت می کند و در پایگاه گارد ملی هوایی Otis در ماساچوست مستقر شده است.

زیگمن گفت که یک سوال ماندگار این است که چرا یک جوان 21 ساله چنین مجوز امنیتی در سطح بالا را داشته است.

او گفت: “این موضوعی است که وزارت دفاع اکنون باید با آن مقابله کند.” چرا او حق داشتن این اسناد در مورد درگیری روسیه و اوکراین را دارد؟

رویترز بیش از 50 سند با عنوان “محرمانه” و “فوق سری” را بررسی کرده است، اما به طور مستقل صحت آنها را تأیید نکرده است. تعداد اسناد فاش شده احتمالاً بیش از 100 مورد است.