مقامات اوکراینی می گویند چندین موشک روسی در خارکف و اطراف آن اصابت کرده است

به گفته مقامات محلی، حداقل پنج موشک روسی اواخر شنبه شب به شهر خارکف در شرق اوکراین و نواحی اطراف آن اصابت کرد و به ساختمان‌های غیرنظامی خسارت وارد کرد.

روسیه ماه‌هاست که هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌ها را علیه طیف گسترده‌ای از اهداف اوکراینی در تلاش برای آسیب رساندن به زیرساخت‌های حیاتی پرتاب کرده است.

اوله سینگوبوف، فرماندار منطقه، در سرویس پیام‌رسانی تلگرام نوشت که یک موشک به خانه‌ای در روستای کوتلیاری، درست در جنوب خارکف اصابت کرد، در حالی که موشک دیگر باعث آتش‌سوزی بزرگ در خود شهر شد.

حملات گزارش شده ساعاتی پس از آن انجام شد که مقامات شهر بلگورود روسیه گفتند که 17 ساختمان آپارتمانی پس از کشف یک بمب در محلی که دو روز قبل به طور تصادفی بمبی توسط یک هواپیمای جنگی روسی پرتاب شده بود، تخلیه شده اند.

پرتاب اشتباه بمب روز پنجشنبه و انفجار متعاقب آن یک دهانه بزرگ و سه نفر مجروح شدند در بلگورود، واقع در 40 کیلومتری مرز با اوکراین.

یک ماشین سفید آسیب دیده در یک خیابان در شب
تصویری از بلگورود روسیه، خساراتی را نشان می‌دهد که به دنبال آنچه مقامات روسی می‌گویند یک بمب تصادفی توسط یکی از هواپیماهای جنگی این کشور در اواخر روز پنجشنبه پرتاب شد. روز شنبه، 17 ساختمان آپارتمانی پس از اینکه مقامات گفتند یک بمب در محل پرتاب بمب پیدا شد، تخلیه شدند. (تلگرام/آسوشیتدپرس)

وزارت دفاع روسیه به سرعت اذعان کرد که سلاحی که به طور تصادفی توسط یکی از بمب افکن های Su-34 خود رها شده است باعث انفجار شده است.

این وزارتخانه گفت که تحقیقات در حال انجام است اما جزئیات بیشتری درباره این سلاح که کارشناسان نظامی معتقدند احتمالاً یک بمب قدرتمند 500 کیلوگرمی است، ارائه نکرد.

“شیء منفجره” برخورد کرد

فرماندار استان بلگورود، ویاچسلاو گلادکوف، روز شنبه گزارش داد که سنگ شکنانی که محل انفجار روز پنجشنبه را بررسی می کردند، چیزی را که او آن را “موجود انفجاری” خواند، “در مجاورت ساختمان های مسکونی” پیدا کردند و تصمیم گرفتند آن را منفجر کنند.

به گفته والنتین دمیدوف، شهردار بلگورود، تخلیه احتیاطی اواخر روز به پایان رسید.

دمیدوف در تلگرام نوشت: “بمب از منطقه مسکونی برداشته شد. ساکنان در حال تحویل به خانه های خود هستند.”

مقامات روسی نگفتند که آیا این وسیله منفجر شده به طور تصادفی در روز پنجشنبه پرتاب شده است یا خیر، آیا این بمب باقیمانده یا جدا از بمبی بود که در شهر منفجر شد.

بلگورود از زمانی که روسیه در سال گذشته نیروهای خود را به اوکراین اعزام کرد، مرتب با حملات هواپیماهای بدون سرنشین مواجه شده است.

مقامات روسیه ارتش اوکراین را مسئول این حملات می‌دانند که مستقیماً مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته است.

مسکو دیپلمات های آلمانی را اخراج کرد

تهاجم مسکو به اوکراین روابط با غرب را با اخراج مکرر دیپلمات‌ها از هر دو طرف به انجماد عمیق کشانده است.

روز شنبه، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که مقامات آلمانی “در مورد اخراج دسته جمعی دیگری از کارمندان نمایندگی های دیپلماتیک روسیه در آلمان تصمیم گرفته اند.”

مردم در یک روز آفتابی زیر ساختمان های کرملین در مسکو قدم می زنند.
رسانه دولتی روسیه روز شنبه گزارش داد که مسکو بیش از 20 دیپلمات آلمانی را اخراج می کند. (ناتالیا کولسنیکووا/ خبرگزاری فرانسه/ گتی ایماژ)

در بیانیه این وزارتخانه آمده است که «در واکنش به اقدامات خصمانه برلین»، روسیه تصمیم گرفت تا اخراج‌های آلمان را «انعکاس» کند و حداکثر تعداد کارکنان در نمایندگی‌های دیپلماتیک آلمان در روسیه را «به میزان قابل توجهی محدود کند».

رسانه دولتی روسیه گزارش داد، ماریا زاخارووا، سخنگوی این وزارتخانه گفت روسیه بیش از 20 دیپلمات آلمانی را اخراج می کند، اما تعداد دقیقی ارائه نکرد.

وزارت خارجه آلمان گفت که این اظهارات را مورد توجه قرار داده است.

در این بیانیه آمده است که دولت آلمان و روسیه در هفته‌های اخیر در مورد «سوالات مربوط به کارکنان مأموریت‌های دیپلماتیک مربوطه» در تماس بوده‌اند و پرواز روز شنبه در این زمینه انجام شده است. توضیح بیشتری نداد.

نیروی هوایی آلمان پیشتر اعلام کرد که یک هواپیمای روسی با مجوز دیپلماتیک روز شنبه به برلین پرواز کرد، اما مشخص نکرد چه کسی یا چه کسی در هواپیما بوده است.

مجوز ویژه لازم است زیرا اتحادیه اروپا مدت کوتاهی پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه 2022، حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای روسی بست.