مقامات فرانسوی گفتند که در اثر انفجار در گورستان سعودی چندین زخمی شده است

به گفته مقامات دولت فرانسه ، روز چهارشنبه در اثر اصابت وسیله انفجاری به یک مراسم بین المللی بزرگداشت پایان جنگ جهانی اول در گورستانی در شهر جده عربستان سعودی ، چندین نفر زخمی شدند.

مقامات وزارت امور خارجه فرانسه گفتند که چندین کشور در این مراسم که در گورستان کشته شدگان غیر مسلمان برگزار شد ، نمایندگانی داشتند. هویت قربانیان مشخص نبود.

روز چهارشنبه صد و دومین سالگرد آتش بس خاتمه جنگ جهانی اول است و در چندین کشور اروپایی بزرگداشت می شود. مقامات فرانسوی که خواستار ناشناس ماندن بر اساس مقررات بودند ، این حمله را محکوم کردند.

بدون ادعای مسئولیت

“سفارتخانه هایی که در مراسم بزرگداشت شرکت داشتند این حمله ناجوانمردانه را محکوم می کنند که کاملاً غیرموجه است. آنها از مقامات سعودی می خواهند تا آنجا که می توانند این حمله را روشن کنند و عاملان آن را شناسایی و شکار کنند” وزارت خارجه گفت ، بر اساس گزارشی از رویترز

هیچ مسئولیت فوری در مورد انفجار اعلام نشده است.

مقامات سعودی و رسانه های دولتی در پادشاهی در مورد حمله به این گورستان توضیحی نداده اند.

جده ، شهر بندری دریای سرخ ، در سال 1916 در میان جنگ ، نیروهای عثمانی خود را تسلیم نیروهای محلی با پشتیبانی انگلیس دید. همین امر باعث آغاز پادشاهی حجاز شد که بعداً در سال 1932 بخشی از عربستان سعودی شد.

حمله روز چهارشنبه در پی یک خنجر زدگی در تاریخ 29 اکتبر رخ داد که یک محافظ در کنسولگری فرانسه در جده را به زخمی انداخت. این چاقوکشی توسط یک فرد سعودی انجام شد که دستگیر شد. انگیزه های وی همچنان نامشخص است.

“حداکثر هشدار”

فرانسه پس از قطع سر یک مهاجم از یک معلم مدرسه راهنمایی فرانسه که کاریکاتورهای پیامبر اسلام (ص) را در کلاس نشان می داد ، شهروندان خود را در عربستان سعودی و سایر کشورهای دارای اکثریت مسلمان “در حداکثر آماده باش” در میان افزایش تنش ها قرار داده است.

حمایت رئیس جمهور فرانسه از کاریکاتور به عنوان سنگ بنای آزادی بیان ، برخی مسلمانان را که این تصاویر را تحریک و نوعی سخنان نفرت انگیز می دانند ، عصبانی کرده است.

پادشاه عربستان سعودی قرار است روز چهارشنبه سخنرانی سالانه ای را به ملت ارائه دهد و اولویت های سیاست برای سال آینده را مشخص کند.