مقامات کیف می گویند روسیه بزرگترین حمله پهپادی تاکنون را انجام داده است

مقامات محلی اعلام کردند پایتخت اوکراین در حالی که روز یکشنبه برای بزرگداشت سالگرد تأسیس خود آماده می شد، در معرض بزرگترین حمله پهپادی از زمان آغاز تهاجم روسیه در سال گذشته قرار گرفت. حداقل یک نفر کشته شد.

سرهی پوپکو، یک مقام ارشد نظامی کی‌یف گفت که روسیه «گسترده‌ترین حمله» را در شب شنبه با پهپادهای شاهد ساخت ایران به این شهر انجام داد. این حمله بیش از پنج ساعت به طول انجامید و طبق گزارش ها پدافند هوایی بیش از 40 پهپاد را سرنگون کرد.

ویتالی کلیچکو، شهردار کیف گفت که بر اثر ریزش آوار بر روی یک ساختمان غیرمسکونی هفت طبقه و ایجاد آتش سوزی، یک مرد 41 ساله کشته شد و یک زن 35 ساله در بیمارستان بستری شد.

نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که شنبه شب نیز از نظر حملات پهپاد شاهد در سراسر کشور رکوردشکنی بوده است. از 54 پهپاد پرتاب شده، 52 فروند توسط سامانه های پدافند هوایی سرنگون شدند.

در شمال شرقی استان خارکف، فرماندار منطقه اوله سینیهوبوف گفت که یک زن 61 ساله و یک مرد 60 ساله در دو حمله گلوله باران جداگانه کشته شدند.

جشن های کوچک به مناسبت سالگرد کی یف

روز کیف سالگرد تأسیس رسمی پایتخت اوکراین است. این روز معمولا با کنسرت های زنده، نمایشگاه های خیابانی، نمایشگاه ها و آتش بازی جشن گرفته می شود. جشن‌های کوچک‌تری برای امسال، ۱۵۴۱مین سالگرد شهر، برنامه‌ریزی شده بود.

مقامات اوکراینی گفتند که زمان حملات هواپیماهای بدون سرنشین احتمالا تصادفی نبوده است.

شخصی از کنار ساختمانی می گذرد که سوراخی بزرگ و آسیب های دیگر روی آن وجود دارد.
یکی از ساکنان محلی روز یکشنبه پس از حمله گسترده هواپیماهای بدون سرنشین روسیه که عمدتا پایتخت اوکراین را هدف قرار داده بود، از کنار یک ساختمان مسکونی نیمه تخریب شده در کیف عبور می کند. (AFP/Getty Images)

آندری یرماک، دستیار ارشد ریاست جمهوری اوکراین در سرویس پیام رسان تلگرام گفت: «تاریخ اوکراین برای روس های ناامن یک عامل تحریک کننده دیرینه است.

پوپکو همچنین با اشاره به هواپیماهای بدون سرنشین نوشت: امروز دشمن تصمیم گرفت با کمک پهپادهای مرگبار خود روز کیف را به مردم کیف تبریک بگوید.

در همین حال، مقامات محلی در منطقه کراسنودار جنوبی روسیه گفتند که سامانه‌های پدافند هوایی چندین پهپاد را هنگام نزدیک شدن به پالایشگاه نفت ایلسکی منهدم کردند.

مردی در ورودی یک اتاق آسیب دیده پر از آوار ایستاده است.
مردی در روز یکشنبه در داخل ساختمانی در کیف ایستاده است که در جریان حمله هواپیماهای بدون سرنشین روسیه به آن آسیب وارد شده است. (رومن پیلیپی/گتی ایماژ)

به گفته مقامات محلی، منطقه بلگورود جنوبی روسیه، هم مرز با اوکراین، روز شنبه نیز مورد حمله نیروهای اوکراینی قرار گرفت. فرماندار منطقه ای ویاچسلاو گلادکوف روز یکشنبه گزارش داد که یک دختر 15 ساله و یک پسر 17 ساله در گلوله باران زخمی شدند.

حملات هواپیماهای بدون سرنشین علیه مناطق مرزی روسیه از زمان آغاز تهاجم در فوریه 2022، با افزایش حملات در ماه گذشته، یک اتفاق عادی بوده است. در اوایل ماه جاری، یک پالایشگاه نفت در کراسنودار در دو روز متوالی مورد حمله هواپیماهای بدون سرنشین قرار گرفت.

سفیر روسیه نسبت به تشدید تنش هشدار داد

پدافند هوایی اوکراین، تقویت شده توسط سیستم‌های پیشرفته غربی، در خنثی کردن حملات هوایی روسیه – هم هواپیماهای بدون سرنشین و هم موشک‌های هواپیما، ماهر بوده است.

اوایل ماه مه، اوکراین از حمله هوایی شدید روسیه به کیف جلوگیری کرد و همه موشک‌هایی را که به سمت پایتخت هدف قرار می‌گرفت، سرنگون کرد. این بمباران که علاوه بر آن مکان‌هایی را در سرتاسر اوکراین هدف قرار داد، شامل شش موشک مافوق صوت هوا بالستیک کینژال روسیه بود که بارها توسط ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به عنوان یک مزیت رقابتی استراتژیک کلیدی و یکی از پیشرفته‌ترین سلاح‌ها در زرادخانه کشورش تبلیغ می‌شد.

سامانه های پیشرفته پدافند هوایی غربی، از جمله موشک های پاتریوت ساخت آمریکا، کمک کرده اند تا کیف را از انواع ویرانی هایی که در امتداد خط مقدم در شرق و جنوب کشور شاهد بودیم در امان نگه دارند. در حالی که بیشتر نبردهای زمینی در امتداد آن خط مقدم به بن بست رسیده است، هر دو طرف مناطق دیگر را با سلاح های دوربرد هدف قرار می دهند.

در پس‌زمینه حملات هواپیماهای بدون سرنشین شنبه شب، آندری کلین، سفیر روسیه در بریتانیا، نسبت به تشدید تنش در اوکراین هشدار داد.

او روز یکشنبه به بی‌بی‌سی گفت که کشورش «منابع عظیمی» دارد و هنوز «با جدیت عمل نکرده است» و هشدار داد که ارسال تسلیحات غربی به اوکراین خطر تشدید جنگ را به «بعد جدیدی» می‌آورد. او گفت که طول درگیری بستگی به تلاش‌هایی برای تشدید جنگ دارد که توسط کشورهای ناتو به‌ویژه بریتانیا انجام می‌شود.

تماشا | گزارش های متناقض از میدان نبرد باخموت:

نیروهای مزدور از باخموت ویران شده عقب نشینی می کنند

نیروهای اوکراینی و روسی اسیران را در باخموت مبادله می کنند، زیرا روسیه مدعی کنترل است، در حالی که اوکراین مخالف است که شهر را به طور کامل از دست داده است. یوگنی پریگوژین رهبر گروه مزدور واگنر اعلام کرد که نیروهایش پس از 9 ماه درگیری بر سر این شهر نمادین عقب نشینی کرده اند.

اظهارات کلین نمونه ای از لفاظی های مقامات روسی در رابطه با قدرت نظامی مسکو است، اما آنها با گزارش های منظم از میدان نبرد در مورد تجهیزات و آموزش ضعیف نیروهای روسی در تناقض هستند.

همچنین روز یکشنبه، تعداد کشته شدگان حمله موشکی روز جمعه به شهر دنیپرو در مرکز اوکراین، مرکز منطقه ای استان دنیپروپتروفسک به چهار نفر افزایش یافت. منطقه ای. فرماندار Serhii Lysak گفت که مرگ سه نفر که مفقود شده بودند تایید شد. در این حمله که به ساختمانی که شامل کلینیک های روانشناسی و دامپزشکی بود، 32 نفر از جمله دو کودک زخمی شدند.