نجات دختران ربوده شده در نیجریه اولین قدم است. حمایت از سلامت روان پس از آن کلیدی است

جاری23:12کمک به سلامت روان برای دخترانی که توسط بوکوحرام ربوده شده اند مورد نیاز است

صدای رونویسی شده را بخوانید

دکتر فاطیما آکیلو می گوید که مبارزه برای زنان و دختران ربوده شده نیجریه با فرار آنها پایان نمی یابد. این تروما باعث زخمی شدن آنها می شود، و او می گوید مهم است که از حمایت های بهداشت روانی که به شدت به آنها نیاز دارند دریافت کنند.

آکیلو، مدیر اجرایی بخش: “آنها به سیستمی باز می گردند که در آن ما تازه در حال درک واقعی اثرات تروما هستیم. و همچنین در کشوری است که ما واقعاً پزشکان زیادی نداریم که در سلامت روان کار کنند.” بنیاد چریش در نیجریه، به مت گالووی گفت جاری.

“یکی از مشکلات عمده، هنگامی که شما به تغذیه و سایر نیازهای بهداشتی رسیدگی می کنید، تروما، به ویژه استرس پس از سانحه است. و آنچه اکنون می بینیم این است که شاهد آسیب بین نسلی هستیم.”

در سال 2014، گروه تروریستی اسلامی بوکوحرام 276 دختر را از مدرسه دولتی دخترانه در شهر چیبوک در ایالت بورنو نیجریه ربود. و در حالی که این حادثه واکنش جهانی را به همراه داشت، تعداد زنان دستگیر شده احتمالاً بسیار بیشتر است.

عفو بین الملل تخمین می زند که حدود 2000 زن و دختر ربوده شدند توسط این گروه بین سالهای 2014 و 2015. و آدم ربایی هنوز در حال وقوع هستند در کشور، حداقل تا سال 2021.

زنی که تاپ قرمز پوشیده است با شخصی پشت دوربین صحبت می کند.
دکتر فاطیما آکیلو مدیر اجرایی بنیاد چریش در نیجریه است. (ملیسا فانگ)

برخی از آن دختران آزاد شده اندآکیلو گفت، اما بازگشت به جامعه می تواند دشوار باشد.

او توضیح داد: “وقتی آنها از اسارت برمی گردند، زندگی آنطور که می دانند کاملاً متفاوت است. آنها به جوامعی باز می گردند که دیگر وجود ندارند و بیشتر آنها در کمپ های پناهندگان یا با خانواده های میزبان زندگی می کنند.”

گاهی اوقات، بسیاری از زنانی که در زمان ربوده شدن یا فروخته شدن به گروه‌های شبه‌نظامی دختر بودند، با کودکانی که در اسارت به دنیا آمده بودند، برمی‌گردند.

“[They are] آکیلو گفت که برای ادغام مجدد در جامعه، سازگاری در مدرسه و داشتن نوعی کودکی عادی بسیار دشوار است.

زخم های مشترک

ملیسا فانگ، روزنامه‌نگار کانادایی می‌گوید که هرگاه از آدم‌ربایی می‌شنود، اولین افکار او همیشه به سمت گرفته می شود.

قارچ در سال 2008 توسط مردان مسلح در افغانستان ربوده شد در حالی که به عنوان گزارشگر برای CBC کار می کرد ملی. او قبل از آزادی 28 روز در اسارت بود.

و در حالی که او می‌گوید دخترانی که توسط بوکوحرام دستگیر شده‌اند خیلی چیزهای بیشتری را پشت سر گذاشته‌اند، آنها هنوز هم می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

سه زن هنگام گرفتن عکس به دوربین نگاه می کنند.
ملیسا فانگ، روزنامه‌نگار راست، با دخترانی که از دست بوکوحرام فرار کرده‌اند مصاحبه کرد. (Antica Productions)

فونگ گفت: ما یک زخم مشترک داریم. یکی از دخترها در همان جایی که من بودم، توسط اسیرکننده اش چاقو خورد.

به گفته فانگ، این اسکار چیزی بیشتر از عمق پوست است. به همین دلیل، او داستان های اسیران سابق بوکوحرام را در کتاب جدیدش تعریف می کند بین خوب و بد، دختران دزدیده شده بوکوحرام.

فانگ می‌گوید زمانی که برای کتابش با دختران مصاحبه می‌کرد، توانست در مورد تجربه‌اش به گونه‌ای صحبت کند که قبلاً نگفته بود.

فانگ گفت: «در به اشتراک گذاشتن داستان‌هایمان و یادگیری نحوه کنار آمدن آن‌ها با عواقب پس از آن، چیزهای زیادی درباره تروما و مسیر طولانی‌ای که بر جای می‌گذارد، یاد گرفتم.

تماشا | ملیسا فانگ 5 سال پس از ربوده شدن به افغانستان بازگشت

ملیسا فانگ داستانی را که پنج سال پیش در افغانستان آغاز کرده بود را تکمیل می کند که با ربوده شدن او قطع شد. (با همکاری مرکز پولیتزر در گزارش بحران.)

اما، او می گوید، تفاوت عمده ای در داستان او و داستان آنها وجود دارد. پس از اسارت، فونگ به برخی از بهترین درمانگران تروما دسترسی داشت. با وجود آن، او هنوز با آسیب های ناشی از آنچه اتفاق افتاده است دست و پنجه نرم می کند.

در همین حال این دختران همان دسترسی به کمک را ندارند.

فانگ گفت: “من می خواستم یاد بگیرم که آنها چگونه با عواقب پس از تروما بدون کمکی که من داشتم کنار آمدند.”

کمک بهتر

در دو سال گذشته، آکیلو و بنیاد Neem به زنان ربوده شده و هر کس دیگری که تحت تأثیر درگیری در نیجریه قرار گرفته است، کمک کرده اند.

این بنیاد صدها نفر را برای مراقبت از نیازهای سلامت روان آموزش داده است در سرتاسر نیجریه، اگرچه او افزود که باید کارهای بیشتری انجام شود.

او توضیح داد که هنوز یک انگ درباره مسائل بهداشت روانی در آن کشور وجود دارد. هنگامی که بنیاد برای کمک به جامعه وارد می شود، تا چهار هفته را صرف آموزش مردم در مورد اهمیت مراقبت از سلامت روان می کند. هنگامی که مردم ارزش پرداختن به تروما را درک کردند و کمک گروه را پذیرفتند، شروع به ارائه آن حمایت از سلامت روان می کنند.

آکیلو گفت: “در یک جامعه، هر چقدر هم که بزرگ باشد، هیچ فردی را برگردانده نمی شود. هر فرد به صورت جداگانه ارزیابی می شود.”

زنی با پشت به دیوار می نشیند.
آکیلو گفت که بسیاری از دختران و زنانی که از اسارت آزاد شده اند، برای ادغام مجدد با جامعه با چالش هایی روبرو هستند. (ملیسا فانگ)

هنگامی که این اتفاق می افتد، چهار هفته روان درمانی شدید و درمان بیانی به آنها داده می شود. سپس دو ماه بعد بنیاد برمی گردد تا ببیند وضعیت مردم چگونه است. بنیاد Neem دو سال است که این کار را انجام می دهد.

فونگ مزایای این درمان را دیده است و با زنانی که آن را تجربه کرده اند صحبت کرده است.

“آنها می گویند که راه طولانی را پیموده اند. کسانی که توانسته اند به درمانی که دکتر آکیلو ارائه می دهد دسترسی پیدا کنند، که به آنها کمک کرده تا آنچه را که برای آنها اتفاق افتاده است پردازش کنند و به آنها دلیلی داده است که به آینده نگاه کنند، به آینده نگاه کنند. ” او گفت.

تماشا | آدم ربایان صدها دانش آموز دختر نیجریه ای را آزاد کردند:

دختران ربوده شده نیجریه ای آزاد شدند

گروهی متشکل از 279 دانش آموز دختر نیجریه ای که با اسلحه ربوده شده بودند، آزاد شدند. اما آدم ربایی های دسته جمعی برای باج گیری در حال افزایش است و دولت تحت فشار فزاینده ای قرار دارد تا آنها را متوقف کند.

با این حال، فانگ خاطرنشان کرد که هنوز افراد زیادی وجود دارند که به این کمک نیاز دارند فراتر از کسانی که بنیاد Neem به آنها رسیده است.

“نیاز بسیار زیاد است. ما در واقع نمی دانیم چه تعداد از افرادی که … آسیب دیده اند و به این نیاز دارند، زیرا هیچ کس واقعاً درک روشنی از اعداد ندارد.”

برای تحقق این امر، آکیلو می‌گوید که نکته کلیدی سرمایه‌گذاری در آموزش پزشکان بیشتر سلامت روان است.

آکیلو گفت: “من فکر می کنم کار من ایجاد ظرفیت نسلی از پزشکان سلامت روان است.”

“ما برای سال‌هایی که من به مدرسه رفتم، وقت نداریم که مردم به مدرسه بروند، اما باید به این مشکل رسیدگی کنیم. پس چگونه می‌توانیم این کار را به روشی ایمن انجام دهیم، به گونه‌ای که بتوانیم آن را فراهم کنیم. سلامت روان خوب، با کیفیت و مؤثر؟»