نخست وزیر رژیم صهیونیستی در بحبوحه تنش های امنیتی، مسیر خود را در مورد اخراج وزیر دفاع تغییر داد

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز دوشنبه گفت که با توجه به تشدید بحران امنیتی، یوآو گالانت، وزیر دفاع را کنار می گذارد و تصمیم برکناری وزیر را که موجب اعتراضات و هشدار در خارج از کشور شد، لغو می کند.

او گفت که دو طرف اختلاف خود را بر سر فراخوان عمومی گالانت در ماه گذشته برای توقف طرح بازنگری قضایی شدیداً تفرقه‌انگیز دولت که به گفته گالانت به تهدیدی برای امنیت اسرائیل تبدیل شده بود، حل کردند.

هفته گذشته نتانیاهو اعلام کرد که برکناری را به تعویق می اندازد.

نتانیاهو روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت: «تصمیم گرفتم اختلافاتمان را پشت سر بگذارم». او گفت که این دو در دو هفته گذشته از نزدیک با هم کار کرده اند.

نتانیاهو اواخر ماه گذشته اعلام کرد که گالانت اخراج شده است. این تصمیم موجی از اعتراضات خود به خودی توده ای و اعتصاب عمومی را به راه انداخت که تهدیدی برای فلج کردن کشور بود و رهبر اسرائیل را مجبور کرد که طرح تفرقه افکنانه خود برای بازنگری سیستم قضایی را متوقف کند.

در حالی که پرچم اسرائیل در پس زمینه دیده می شود، شخصی بیانیه ای را به میکروفون می دهد.
یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل در 9 مارس هنگام ارائه بیانیه ای به رسانه ها در تل آویو نشان داده می شود. اعلام اواخر ماه گذشته مبنی بر برکناری وی از سمت وزیر دفاع، موجی از اعتراضات خودجوش توده ای را در اسرائیل به راه انداخت. (گیل کوهن ماگن/ خبرگزاری فرانسه/ گتی ایماژ)

در تحولات اخیر که نگرانی‌های جدیدی را در مورد امنیت ایجاد کرد، ساعتی پس از کشته شدن دو خواهر اسرائیلی و مادرشان در حمله تیراندازی در غرب اشغالی، یک گردشگر ایتالیایی در تل‌آویو کشته و پنج نفر زخمی شدند. بانک.

این حملات پس از یک شب حملات مرزی در غزه و لبنان، به تشدید تنش‌های اسرائیل و فلسطین در پی یورش پلیس اسرائیل به مسجد الاقصی در بیت‌المقدس در هفته جاری افزوده شد. زمانی که اسرائیل به رگبار راکت ها با اصابت به اهداف مرتبط با گروه اسلامگرای حماس در غزه و جنوب لبنان پاسخ داد، تنش ها افزایش یافت، اما درگیری ها در روز جمعه وارد آرامش شد.

تماشا | درخواست صلح پس از درگیری در مسجد الاقصی:

درخواست صلح پس از درگیری در مسجد الاقصی

حملات اسرائیل به مسجد الاقصی در اورشلیم – یکی از مقدس‌ترین مکان‌ها هم در اسلام و هم در یهودیت – باعث درگیری‌ها و درخواست‌های صلح همزمان با عید فصح و رمضان شد.

اسرائیلی ها برای شناسایی پاسگاه تلاش می کنند

روز دوشنبه در شمال کرانه باختری، هزاران اسرائیلی، از جمله تعدادی از وزرای کابینه، برای نشان دادن حمایت از شهرک‌هایی که طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی تلقی می‌شوند، به سمت پاسگاه یهودیان تخلیه شده راهپیمایی کردند.

مردم از سراسر کشور در هفته تعطیلات عید پسح در حالی که پرچم های اسرائیل را به اهتزاز در می آوردند و سرودهای مذهبی و شعار می دادند به سمت پاسگاه اویاتار رفتند.

بازدید از Eviatar به طور رسمی توسط ارتش از زمان تخلیه آن در سال 2021 ممنوع شده است، اما این ممنوعیت در ماه‌های اخیر به طور ضعیف اجرا شده است. سخنگوی ارتش اسرائیل سرهنگ دوم ریچارد هخت گفت که ارتش راهپیمایی روز دوشنبه را تایید کرد و گفت که این راهپیمایی “به شدت تحت نظارت و محافظت بسیار بالا خواهد بود.”

تظاهرکنندگان بیرون جمع می شوند.
شهرک نشینان اسرائیلی روز دوشنبه پس از برگزاری راهپیمایی به سمت پاسگاه غیرمجاز اویاتار در کرانه باختری اشغالی تجمع کردند. (آریل شالیت/آسوشیتدپرس)

هلال احمر فلسطین اعلام کرد که سربازان اسرائیلی به سمت معترضان فلسطینی که در روستای بیتا در نزدیکی سنگ پرتاب می کردند، گلوله های لاستیکی و گاز اشک آور شلیک کردند که در نتیجه آن 17 نفر با گلوله های پلاستیکی و دو نفر با کپسول گاز از ناحیه سر زخمی شدند.

روز یکشنبه، یک نظرسنجی از کانال 13 نیوز اسرائیل نشان داد که حزب لیکود به رهبری نتانیاهو بیش از یک سوم کرسی های خود را در صورت برگزاری انتخابات از دست می دهد و او با شرکای ائتلاف راست تندرو خود موفق به کسب اکثریت نخواهد شد.

نتانیاهو به خبرنگاران گفت: من از نظرسنجی ناراحت نیستم.

نخست وزیر گفت که روابط با ایالات متحده که به دلیل بازنگری برنامه ریزی شده قضایی دولت تیره به نظر می رسید، همچنان “تنگ” است و دو کشور از همکاری امنیتی و اطلاعاتی برخوردارند.

دولت نتانیاهو پس از هفته‌ها تظاهرات سراسری، قوانین مربوط به بازنگری را متوقف کرد تا امکان بحث و سازش با احزاب مخالف فراهم شود.