نرخ تورم ایالات متحده در ماه مارس به 5 درصد کاهش یافت که کمترین افزایش تقریباً در 2 سال اخیر است

تورم مصرف‌کننده در ایالات متحده در ماه مارس کاهش یافت، زیرا گاز ارزان‌تر و قیمت‌های غذای پایین‌تر برای خانوارهایی که نزدیک به دو سال زیر بار افزایش قیمت‌ها دست و پنجه نرم کرده‌اند، تسکین بخشید.

دولت روز چهارشنبه گفت که قیمت های مصرف کننده از فوریه تا مارس فقط 0.1 درصد افزایش یافته است که از 0.4 درصد از ژانویه تا فوریه کاهش یافته و کمترین افزایش از دسامبر است.

با اندازه‌گیری نسبت به سال قبل، قیمت‌ها در ماه مارس فقط پنج درصد افزایش یافت که نسبت به رشد شش درصدی ماه فوریه نسبت به سال گذشته و کمترین افزایش تقریباً در دو سال اخیر کاهش داشت. بخش عمده ای از این کاهش در نتیجه کاهش قیمت کالاهایی مانند گاز، خودروهای مستعمل و مبلمان بود که یک سال پیش پس از حمله روسیه به اوکراین افزایش یافت.

بدون احتساب هزینه های ناپایدار غذا و انرژی، به اصطلاح تورم اصلی همچنان بالاست. قیمت های اصلی از فوریه تا مارس 0.4 درصد و نسبت به سال قبل 5.6 درصد افزایش یافت. فدرال رزرو و بسیاری از اقتصاددانان خصوصی، قیمت های اصلی را معیار بهتری برای سنجش تورم اساسی می دانند.

افزایش قیمت ها در بخش خدمات گسترده اقتصاد – از اجاره بها و غذای رستوران گرفته تا کوتاهی مو و بیمه خودرو – حداقل در حال حاضر تورم اصلی را بالا نگه می دارد. انتظار می‌رود که این روند باعث شود فدرال رزرو در نشست ماه مه، برای دهمین بار متوالی نرخ بهره را افزایش دهد.

تورم بالا احتمالاً رشد جهانی را مهار می کند

مقامات فدرال رزرو پیش بینی کرده اند که پس از یک ربع افزایش دیگر در ماه آینده – که نرخ معیار را به حدود 5.1 درصد افزایش می دهد که بالاترین حد در 16 سال گذشته است – آنها افزایش خود را متوقف می کنند اما نرخ اصلی خود را تا سال 2023 افزایش می دهند. مقامات هشدار داده اند که اگر برای مهار تورم لازم بدانند، می توانند نرخ ها را بیشتر افزایش دهند.

زمانی که فدرال رزرو با هدف سرد کردن اقتصاد و تورم اعتبار را کاهش می‌دهد، معمولاً منجر به نرخ‌های بالاتر وام‌های مسکن، وام‌های خودرو، استقراض کارت اعتباری و بسیاری از وام‌های تجاری می‌شود. خطر این است که نرخ های استقراضی بالاتر می تواند اقتصاد را چنان تضعیف کند که باعث رکود شود.

روز سه‌شنبه، صندوق بین‌المللی پول، یک سازمان وام دهی متشکل از 190 کشور، هشدار داد که تورم بالای مداوم در سراسر جهان – و تلاش‌های بانک‌های مرکزی، از جمله فدرال رزرو، برای مبارزه با آن – احتمالاً رشد جهانی را در سال جاری و آینده کاهش خواهد داد.

با این وجود، نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد فشارهای تورمی در ماه های آینده کاهش خواهد یافت. یکی از دلایل تاسف بار کاهش تورم این است که اقتصاددانان انتظار دارند رشد در ایالات متحده در اواخر سال جاری کاهش یابد، تا حدی به این دلیل که آشفتگی در بخش بانکی ممکن است باعث شود بانک ها وام دهی را محدود کنند.

رگه‌های افزایش نرخ‌های یک ساله فدرال رزرو نیز شروع به خنک کردن بازار کار داغ کرده است، با داده‌های اخیر نشان می‌دهد که شرکت‌ها فرصت‌های کمتری را تبلیغ می‌کنند و رشد دستمزدها نسبت به سطوح بالاتر از گذشته کند شده است.

بزرگترین محرک تورم اصلی احتمالاً هزینه مسکن از جمله اجاره بها است. بر اساس ارقام دولت، آنها با سرعت سالانه حدود 9 درصد در حال افزایش هستند.

با این حال، فهرست آپارتمان، که تغییرات بلادرنگ در اجاره‌های جدید را دنبال می‌کند، نشان می‌دهد که نرخ اجاره بها در ماه مارس در مقایسه با یک سال گذشته با سرعت 2.6 درصد افزایش می‌یابد، که پایین‌ترین سطح از آوریل 2021 است. از آنجایی که آپارتمان‌های بیشتری با افزایش‌های کوچک‌تر بازنشانی می‌شوند، دولت دولت داده های تورم باید افزایش ملایم تری را در ماه های آینده نشان دهد.

رشد دستمزدها نیز کند شده است

فدرال رزرو همچنین بر هزینه خدمات متمرکز شده است که با سرعت های تاریخی در حال افزایش است. مقامات بانک مرکزی گفته اند که معتقدند افزایش دستمزدها اگرچه برای کارگران مفید است، اما به افزایش قیمت ها کمک می کند.

با این حال، گزارش هفته گذشته مشاغل مارس نشان داد که رشد دستمزدها در سال گذشته به طور پیوسته کاهش یافته است. کسب‌وکارها موقعیت‌های باز کمتری را ارسال می‌کنند و تعداد آمریکایی‌هایی که شغل خود را رها می‌کنند تا مشاغل جدید و عمدتاً پردرآمدتری را انتخاب کنند – که عاملی برای دستمزد بالاتر است – در حال کاهش است.

روند نگران‌کننده‌تر این احتمال است که بانک‌ها به شدت از اعطای وام برای حفظ وجوه پس از سقوط دو بانک بزرگ در ماه گذشته که شعله‌ور آشفتگی در ایالات متحده و خارج از آن را برانگیختند، عقب نشینی کنند. بسیاری از بانک‌های کوچکتر سپرده‌های مشتریان خود را به بانک‌های بزرگ جهانی از دست داده‌اند که به نظر می‌رسد برای ورشکستگی آن‌قدر بزرگ هستند. از دست دادن این سپرده ها احتمالاً به این معنی است که آن بانک ها وام های کمتری را به شرکت ها و افراد اختصاص خواهند داد.

بر اساس نظرسنجی فدراسیون ملی تجارت مستقل، برخی از مشاغل کوچک می گویند که در حال حاضر برای دریافت وام با مشکل مواجه هستند. صندوق بین‌المللی پول روز سه‌شنبه اعلام کرد که عقب‌نشینی وام‌ها می‌تواند رشد را تا 12 ماه آینده نزدیک به نیم درصد کند کند.

کاهش رشد اقتصاد می تواند تورم را کاهش دهد و در نتیجه به فدرال رزرو کمک کند تا به اهداف خود دست یابد. اما ضربه به اقتصاد ممکن است بزرگتر از حد انتظار باشد. در بدترین سناریو ممکن است به معنای یک رکود تمام عیار با از دست دادن میلیون ها شغل باشد.