هدرز چیست و چگونه کار می کند؟

همانطور که در بالا ابلاغ شد هدف حساس کارگزاشتن هدرز در موتور تهویه تمام و خوب گازهای باطن موتور می باشد. کارکرد مناسب یک پیشرانه، علاوه بر هوا رسانی مناسب، به خروج پرسرعت گازهای ساخت شده در سرانجام احتراق از سیلندر هم متعلق تیوفایو باما است. اما یک عدد از اصلیترین تغییرات قابلمشاهده در همین موتور، تجهیز آن به سامانه VVT یا زمانبندی متغییر سوپاپهای سوخت است. یکی از تخصصیترین سرویسهایی که مجموعه تیونینگ گروه لوکاپرو ارائه میدهد، نصب هدرز و اگزوز پیشرفته بر روی اتومبیل های مختلف از پاراگراف ماشین های بیامو است. درصد ذکر شده رقم بالایی به جهت دنیای تیونینگ محسوب میشود. در یک تعریف کلی میتوان هدرز را یک قطعه فنی برای تیونینگ و همینطور تقویت موتور در نظر گرفت که در وقتی که ارزش اتومبیل بالا می رود و افراد توانایی خرید کردن یک خودرو پرقدرت و اهمیت کیفیت را ندارند، مورداستفاده قرار میگیرد و آن را بر روی ماشین کارگزاشتن مینمایند که کارگزاشتن همین قطعه سبب ساز بروز ویژگیهای مختلفی در اتومبیل هم میشود. هدرز هم یکی از قطعاتی هست که به جهت تیونینگ و تقویت پیشرانه از آن استفاده میشود. هدرز یکی از از اصلیترین قطعات سیستم اگزور خودروها می باشد که وظیفه آن خروج و ساماندهی گازهای ناشی از احتراق داخل خودرو، به باطن لوله خروجی اگزوز است. اندازهی لولههای هدرز را باید به ترازو فشار خروجی دود از سیلندر باشد. استپر یک عدد از اجزایی میباشد که باید هر یکسری وقت یک توشه آن را تمیز و بشویید و دوباره بر سر جای خودش قرار بدهید . یک عدد از اصلی ترین قسمت های موتور خودرو سیستم تخلیه می باشد . لوله به عمل برده شده در هدرز نباید بزرگ یا مضاعف ریز باشه باید بسته به میزان فشار خروجی دود از سیلندر باشه و اهمیت ترین قسمت هدرز هم قسمتیه که لوله های هدرز یکی از می شود. این قطعه جایگزین منیفولد چدنی فابریک موتور شده و به سبب طراحی خوبتر خود، موجب افزایش عملکرد، بهبود اقتدار خروجی پیشرانه و کاهش مصرف سوخت میشود. معمولا برای گرم نگه داشتن گاز های خروجی جهت تسریع در خروج آن ها و همینطور دوری از آسیب دیدگی قطعات باطن موتور به دلیل گرمای زیاد، هدرز را اهمیت نوار عایق بندی می کنند. همچنین بهگفته مهندسان همین مجموعه خودروسازی، موتور ذکر شده نسبتبه M15 معمولی، حدود ۷درصد مصرف سوخت کمتری دارد. این پیشرانه ۱.۵لیتری که مصرف سوخت پایینی دارااست و تعمیرکاران نیز بهراحتی از پس تعمیر آن برمیآیند، مثل موتور سایناS، کوییکS و شاهین مجهز به دریچه گاز برقی (بهجای مکانیکی) است. موتوری که به جهت نیوسدان «سهند» در حیث گرفته شده نیز M15GSI و ورژن اصلاحشده و ارتقایافته موتور M15 است که در خودروهای ساینا GX و کوییک GX قرار دارااست و درواقع موتور شاهین هم ورژن مجهزشده به توربوشارژ این پیشرانه است. تعدادی کمپانی خارجی در ساخت هدرز کار دارند و همانطور که گفتیم چندین کمپانی اهل ایران نیز هدرز را ایجاد میکنند. هدرز در اورجینال یک منیفولد یا چند راهه هست که جایگزین منیفولد چدنی معمولی و فابریک موتور میشود. در واقع، بر بر خلاف تصور عامه، این کیت ها به خودی خود قابلیت خنک کنندگی ندارند؛ بلکه به علت وضعیت محل قرار گیری، هوایی با میزان مرغوب بودن خیس و اهمیت دمای پایین تر را برای اتومبیل به ارمغان می آورند. کیت های مکش هوا به علت قرار گیری در مسیر جریان آزاد هوا و همچنین فضایی بدور خیس از موتور خودرو، علاوه بر ارتقاء حجم هوای ورودی، هوایی خنک تر نسبت به موقعیت قبل را به سمت پیشرانه خودرو می فرستند. لوله های به عمل رفته در تولید این کیت ها، غالبا کلفت و قابل انعطاف هستند تا مانع افت فشار هوایی که جریان دارد، نشوند. می بایست بیش تر نماییم که در ایجاد هدرز نیز نکاتی وجود دارد که می بایست رعایت شود تا در عملکرد به بهترین شکل باشد. همین هدرز ها اساسی بهترین متریال و مواد روز و برترین تکنولوژی و علم خم کاری سی ان سی cnc و بهترین روش های جوشکاری و همراه حساس گارانتی ۵ ساله ایجاد و عرضه میشوند.