همزمان با آغاز رزمایش چین، ده ها هواپیما از خط میانه تنگه تایوان عبور می کنند

وزیر دفاع تایوان گفت: هفتاد و یک هواپیمای چینی و 9 کشتی روز شنبه از خط میانی تنگه تایوان عبور کردند، زیرا چین در اطراف جزیره ای که ادعا می کند سرزمین خود است، تمرین می کرد.

مانورهای سه روزه که یک روز پس از بازگشت تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان از ایالات متحده اعلام شد، پس از محکومیت چین دیدار چهارشنبه او در لس آنجلس با رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، کوین مک کارتی، به طور گسترده مورد انتظار بود.

چین تایوان را که به صورت دموکراتیک اداره می شود، قلمرو خود می داند و هرگز از استفاده از زور برای تحت کنترل درآوردن این جزیره چشم پوشی نکرده است. دولت تایوان به شدت به ادعاهای چین اعتراض دارد.

بیانیه پکن نیز تنها چند ساعت پس از میزبانی چین از دیدار رهبران ارشد اروپایی منتشر شد.

تمرینات “شمشیر مشترک”.

ارتش آزادی‌بخش خلق اعلام کرد که گشت‌های آمادگی رزمی و رزمایش‌های «شمشیر مشترک» را در اطراف تایوان آغاز کرده است و پیش از این اعلام کرده بود که آن‌ها را طبق برنامه در تنگه تایوان و شمال، جنوب و شرق تایوان برگزار خواهد کرد.

فرماندهی تئاتر شرق ارتش چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: این یک هشدار جدی به نیروهای جدایی‌طلب استقلال تایوان و تبانی و تحریک نیروهای خارجی است و اقدامی ضروری برای دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی است.

وزارت دفاع تایوان صبح روز شنبه اعلام کرد که 42 جنگنده چینی – J-10s، J-11s و J-16s را که از خط میانه عبور می کنند که معمولاً به عنوان یک جنگنده غیررسمی بین دو طرف عمل می کند، و همچنین هشت کشتی چینی را مشاهده کرده است.

زن و مردی با لباس های تجاری برای دوربین ها دست می دهند.  منبرهای آنها مهرهایی دارد که می گویند
کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، پس از ارائه بیانیه‌هایی به رسانه‌ها پس از نشست رهبری دو حزب در کتابخانه ریاست‌جمهوری رونالد ریگان در سیمی ولی، کالیفرنیا، در روز چهارشنبه، با رئیس‌جمهور تایوان، تسای اینگ ون، دست می‌دهد. (رینگو اچ دبلیو چیو/آسوشیتدپرس)

این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام کرد که چین از سفر تسای از آمریکا به عنوان بهانه ای برای انجام تمرینات نظامی استفاده می کند که به صلح، ثبات و امنیت منطقه آسیب جدی وارد کرده است.

ارتش با نگرش آرام، منطقی و جدی پاسخ خواهد داد و برای دفاع از حاکمیت ملی و امنیت ملی، با رعایت اصول “تشدید و اختلاف” نگهبانی و نظارت خواهد داشت.

رسانه‌های دولتی چین تصاویری از این رزمایش را منتشر کردند که در آن موسیقی رزمی پخش می‌شود و کشتی‌های جنگی در دریا و جت‌های جنگنده در حال سوخت‌گیری در هوا هستند. رویترز نمی تواند زمان و مکان شلیک این مواد را تأیید کند.

وضعیت “همانطور که انتظار می رود”

در تایوان هیچ احساس هشدار گسترده‌تری درباره این رزمایش وجود نداشت، جایی که مردم مدت‌هاست به تهدیدهای چین عادت کرده‌اند.

چین تهدید کرده بود که در صورت برگزاری دیدار با مک کارتی – دومین ردیف جانشینی رئیس جمهور ایالات متحده، پس از معاون رئیس جمهور – تلافی نامشخصی خواهد داشت. پکن در ماه اوت پس از بازدید نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان وقت از تایپه، بازی‌های جنگی را در اطراف تایوان، از جمله پرتاب موشک‌های شلیک مستقیم برگزار کرد.

یک مقام ارشد تایوان که با برنامه‌ریزی امنیتی در منطقه آشنا است به رویترز گفت که هواپیما فقط برای مدت کوتاهی از خط میانه عبور کرده است، در حالی که کشتی‌ها قبلاً به عقب برگشته بودند، برخلاف ماه اوت که کشتی‌های هر دو نیروی دریایی درگیر توقف بودند.

این فرد که نخواست نامش فاش شود گفت که وضعیت “همانطور که انتظار می رفت” و قابل کنترل بود و دولت تایوان سناریوهای مختلفی را برای پاسخ به آن تمرین کرده است، زیرا آنها مجاز به صحبت با رسانه ها نیستند.

خبرنگاران رویترز در یک منطقه ساحلی در نزدیکی فوژو، روبروی جزایر ماتسو تحت کنترل تایوان، دیدند که یک کشتی جنگی چینی به سمت یک منطقه تمرینی در سواحل چین شلیک می‌کند، بخشی از رزمایش‌هایی که چین اواخر روز جمعه اعلام کرد.

تسای که روز شنبه میزبان یک ناهار با یک هیئت قانونگذار آمریکایی به سرپرستی مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان بود، گفت که مشتاقانه منتظر تقویت همکاری امنیتی با ایالات متحده است.

او بدون اشاره مستقیم به این رزمایش در اظهارنظرهای مقابل دوربین های تلویزیونی، گفت: «می خواهم تکرار کنم که مردم تایوان عاشق دموکراسی هستند و به دنبال صلح هستند.

تایوان رد کرد

تسای مکرراً پیشنهاد مذاکره با چین را داده است، اما به دلیل اینکه دولت او را جدایی‌طل می‌داند، رد شده است. او می گوید که فقط مردم تایوان می توانند برای آینده خود تصمیم بگیرند.

پیپلز دیلی، روزنامه رسمی حزب حاکم کمونیست چین، روز شنبه در تفسیری نوشت که دولت “توانایی قوی برای خنثی کردن هر شکلی از جدایی استقلال تایوان” دارد.

در این بیانیه آمده است: «تمام اقدامات متقابل اتخاذ شده توسط دولت چین متعلق به حق مشروع و قانونی چین برای حفاظت از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی است».

مردی که یک مگافون حمل می کند، در میان جمعیتی که در خیابانی در یک شهر بزرگ جمع شده بودند، حرکاتی را انجام می دهد.  پرچم ها و پلاکاردهایی از جمله چهار پرچم ایالات متحده دیده می شود.
یکی از حامیان تایوان، در مرکز، روز سه شنبه در لس آنجلس با معترضان مخالف استقلال تایوان روبرو شد. (رینگو اچ دبلیو چیو/آسوشیتدپرس)

برخلاف ماه اوت، چین هنوز اعلام نکرده است که آیا رزمایش موشکی نیز برگزار خواهد کرد یا خیر. زمانی که چین رزمایش های قبلی را اعلام کرد، نقشه ای را منتشر کرد که نشان می داد به کدام مناطق دریایی نزدیک تایوان شلیک می کند.

این منبع امنیتی گفت آوریل زمانی است که چین معمولا تمرینات نظامی را انجام می دهد.

مقامات تایوانی با توجه به برگزاری این نشست در ایالات متحده انتظار واکنش کمتر شدیدتری به نشست مک کارتی داشتند، اما آنها گفته بودند که نمی توانند احتمال برگزاری رزمایش های بیشتر توسط چین را رد کنند.

شی: مصالحه چینی با “آرزو اندیشی”

اعلام چین ساعاتی پس از آن منتشر شد که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، چین را ترک کرد و در آنجا با رئیس جمهور شی جین پینگ و دیگر رهبران ارشد دیدار کرد. ماکرون از پکن خواست تا با روسیه در مورد جنگ اوکراین صحبت کند.

اورسولا فون در لاین، رئیس اتحادیه اروپا نیز که این هفته برای دیدار با شی در چین به سر می‌برد، گفت ثبات در تنگه تایوان از اهمیت بالایی برخوردار است.

شی در پاسخ گفت: بر اساس قرائت رسمی چین از این نشست، انتظار از چین برای سازش در مورد تایوان “تفکری آرزویی” است.

وزارت دفاع چین و همچنین انتشار اعلامیه رزمایش در سراسر تایوان، تصاویری را در صفحه اصلی خود از دیدار شی جینپینگ با مکرون و فون در لاین نشان داد.

این منبع امنیتی تایوان گفت که تلاش‌های اخیر چین برای جذب رهبران خارجی پس از اعلام این رزمایش بی‌نتیجه بوده است.

با اعلام مانور در این تنگه، همه آن تلاش ها یک شبه از بین رفت و به تلاشی بیهوده تبدیل شد.