هند رهبر سیک ها را که از ماه گذشته در حال فرار بود دستگیر کرد

پلیس هند روز یکشنبه یک رهبر جدایی طلب را دستگیر کرد که خواستار ایجاد یک سرزمین مستقل سیک ها و جدایی ایالت پنجاب در شمال هند است که سابقه شورش های خشونت آمیز دارد.

آمریتپال سینگ از ماه گذشته پس از جلب توجه ملی در فوریه متواری شده بود، زمانی که صدها نفر از هوادارانش با باتوم های چوبی، شمشیر و اسلحه به ایستگاه پلیس در آجنالا، شهری در ایالت پنجاب یورش بردند تا خواستار آزادی یکی از دستیاران زندانی شوند. .

پلیس ایالت پنجاب یکشنبه در توئیتی اعلام کرد که سینگ در موگا، یکی از شهرهای این ایالت دستگیر شده است.

یکی از رهبران مذهبی سیک ها، جاسبیر سینگ روده، گفت که سینگ پس از اقامه نماز صبح در زیارتگاه سیک ها در موگا تسلیم پلیس شد. او گفت که پلیس سپس او را دستگیر کرده و با خود برد.

شورش خونین در دهه 1980

افسر پلیس سوخچین سینگ گیل گفت پلیس روستای محلی را بر اساس اطلاعاتی که سینگ در حرم است محاصره کرده است. گیل به خبرنگاران گفت: «فشار بی‌امان پلیس در 35 روز گذشته، سینگ را چاره‌ای نداشت.

او گفت که پلیس وارد حرم نشده است، به این معنی که سینگ پس از خروج او بازداشت شده است. این افسر از تایید تسلیم شدن سینگ به پلیس که توسط هوادارانش ادعا شده است خودداری کرد. این افسر گفت که سینگ به دیبروگره در شمال شرقی هند منتقل شد و تا زمانی که برای رسیدگی به اتهامات به دادگاه معرفی شود، بازداشت خواهد شد.

پنجاب در دهه 1980 متحمل شورش خونینی شد که منجر به کشته شدن ایندیرا گاندی نخست وزیر وقت هند توسط محافظان سیک او در اقامتگاه رسمی او در دهلی نو شد. قتل او باعث شورش خونین حامیان هندو او علیه سیک ها در شمال هند شد.

یک افسر پلیس با یونیفرم و عینک تیره در نزدیکی سدی فلزی ایستاده است که با علامت آبی تزئین شده است که می گوید:
یک افسر پلیس سانفرانسیسکو در اواسط ماه مارس در حالی که مردم در بیرون از ساختمان تظاهرات کردند، بیرون درب ورودی کنسولگری هند در سانفرانسیسکو ایستاده است. (جف چیو/آسوشیتدپرس)

سیک ها یک اقلیت مذهبی در هند هستند و می گویند که توسط اکثریت هندوها مورد تبعیض قرار می گیرند. بیش از 3000 نفر در جریان شورش های دهه 1980 در این ایالت کشاورزی مرفه توسط افراط گرایان کشته شدند. این شورش در سال 1990 توسط نیروهای هندی سرکوب شد.

پنجاب با کشمیر و پاکستان تحت کنترل هند هم مرز است. هند پاکستان را به حمایت، آموزش و تسلیح شورشیان متهم می کند، اتهامی که اسلام آباد آن را رد می کند.

پلیس سینگ، یک واعظ 30 ساله را فراری اعلام کرد و او و دستیارانش را به ایجاد اختلاف در ایالت متهم کرد. پلیس آنها را به گسترش ناهماهنگی بین مردم، اقدام به قتل، حمله به پرسنل پلیس و ممانعت از انجام وظایف قانونی کارمندان عمومی متهم کرد.

نزدیک به 100 هوادار دستگیر شدند

مقامات هزاران سرباز شبه نظامی را در ایالت مستقر کرده و نزدیک به 100 نفر از هواداران او را دستگیر کرده اند. هفته گذشته از خروج همسر سینگ از هند جلوگیری شد.

اطلاعات کمی در مورد سینگ وجود داشت تا اینکه در سال 2022 به ایالت پنجاب رسید و راهپیمایی هایی را برای حمایت از حقوق سیک ها که حدود 1.7 درصد از جمعیت هند را تشکیل می دهند آغاز کرد.

سینگ ادعا می کند که از جرنیل سینگ بهیندرانوال، رهبر شبه نظامی سیک که توسط دولت هند متهم به رهبری یک شورش مسلحانه برای خلستان در دهه 1980 است، الهام گرفته است. Bhindranwale و حامیانش در سال 1984 هنگامی که ارتش هند به معبد طلایی، مقدس ترین زیارتگاه در مذهب سیک ها یورش برد، کشته شدند.

سینگ پس از بهیندرانوال، با ریشی بلند و روان، خود را مدل داده است. او همچنین مانند بهیندرانواله لباس می پوشد.

سینگ همچنین ریاست Waris Punjab De یا وارثان پنجاب را بر عهده دارد، سازمانی که بخشی از یک کمپین گسترده برای بسیج کشاورزان علیه اصلاحات بحث برانگیز کشاورزی بود که توسط دولت نخست وزیر نارندرا مودی انجام شد. این قانون باعث یک سال اعتراضات شد که در سال 2020 آغاز شد، زیرا کشاورزان – اکثر آنها سیک ها از ایالت پنجاب – در حومه دهلی نو در زمستان سخت و موج ویرانگر ویروس کرونا اردو زدند. اعتراضات پس از آن پایان یافت که دولت مودی این قانون را در نوامبر 2021 پس گرفت.

Waris Punjab De توسط دیپ سیدو، بازیگر هندی که در سال 2022 در یک تصادف رانندگی درگذشت، تاسیس شد.

گروهی از مردان ریشو با عمامه راه می روند.  مردی که در مرکز عکس قرار دارد و مردی در پیش‌زمینه که ظاهراً با احتیاط دوربین را روی شانه‌اش آویزان کرده است.
آمریتپال سینگ در اوایل ماه مارس، زیارتگاه مقدس سیک ها معبد طلایی را به همراه حامیانش در امریتسار هند ترک می کند. (رویترز)

سخنرانی های سینگ به طور فزاینده ای در میان حامیان جنبش خلستان که در هند ممنوع است، محبوب شده است. مقامات آن و گروه های وابسته را تهدیدی برای امنیت ملی می دانند. اگرچه این جنبش در طول سال‌ها کاهش یافته است، اما هنوز هم در پنجاب و فراتر از آن – از جمله در کشورهایی مانند کانادا، ایالات متحده و بریتانیا که محل زندگی تعداد قابل توجهی از سیک‌ها هستند، حمایت می‌شود.

ماه گذشته، هواداران جنبش پرچم هند را در کمیسیون عالی این کشور در لندن پایین کشیدند و شیشه‌های ساختمان را به نشانه خشم علیه اقدام برای دستگیری سینگ شکستند. وزارت خارجه هند این حادثه را محکوم کرد و معاون کمیساریای عالی بریتانیا در دهلی نو را برای اعتراض به آنچه که نقض امنیت سفارت در لندن خواند، احضار کرد. طرفداران جنبش خلستان همچنین کنسولگری هند در سانفرانسیسکو در ایالات متحده را تخریب کردند.