واتیکان خطاب به اسقف‌ها و رهبران کاتولیک: پست‌های رسانه‌های اجتماعی تفرقه‌انگیز را کنار بگذارید

واتیکان روز دوشنبه از اسقف‌ها و رهبران برجسته کاتولیک خواست تا اظهارات خود را در رسانه‌های اجتماعی کاهش دهند و گفتند که برخی باعث ایجاد تفرقه و مشاجره‌هایی می‌شوند که به کل کلیسا آسیب می‌زند.

این درخواست بخشی از یک سند 20 صفحه ای از بخش ارتباطات واتیکان با عنوان “به سوی حضور کامل. بازتابی شبانی در مورد تعامل با رسانه های اجتماعی” بود.

این سند که خطاب به همه کاتولیک‌ها است، درباره خطرات اخبار جعلی در رسانه‌های اجتماعی و سایر اشکال سوءاستفاده که مردم را به کالاهایی تبدیل کرده است که داده‌های آنها اغلب بدون اطلاع یا رضایت آنها فروخته می‌شود، هشدار داده است.

این دو قطبی‌سازی و افراط‌گرایی را که منجر به “قبیله‌گرایی دیجیتالی” در رسانه‌های اجتماعی شده بود، محکوم کرد و گفت که افراد اغلب خود را در سیلوهای عقایدی محبوس می‌کنند که مانع گفتگو و اغلب منجر به خشونت، سوء استفاده و اطلاعات نادرست می‌شود.

“سبک مسیحی باید انعکاسی باشد، نه واکنشی، در رسانه های اجتماعی. بنابراین، همه ما باید مراقب باشیم که در تله های دیجیتالی پنهان در محتوایی که عمداً برای ایجاد تضاد بین کاربران از طریق ایجاد خشم یا واکنش های احساسی طراحی شده است، نیفتیم.” سند گفت.

مشکل ارتباطات جدلی و سطحی و در نتیجه تفرقه‌انگیز زمانی که از رهبری کلیسا ناشی می‌شود نگران‌کننده است: اسقف‌ها، کشیش‌ها و رهبران برجسته غیر روحانی.

تعدادی از اسقف‌های محافظه‌کار کاتولیک و مفسران برجسته، به‌ویژه در ایالات متحده، از پاپ فرانسیس در توییتر انتقاد کرده‌اند و برخی از آنها حملات ویدئویی شدید و راست افراطی علیه پاپ را تأیید کرده‌اند.

در این سند آمده است: «متاسفانه روابط، درگیری‌ها و شکاف‌ها برای کلیسا بیگانه نیستند. برای مثال، وقتی گروه‌هایی که خود را «کاتولیک» معرفی می‌کنند از حضور خود در رسانه‌های اجتماعی برای ایجاد تفرقه استفاده می‌کنند، آن‌طور که یک جامعه مسیحی باید رفتار کنند، رفتار نمی‌کنند. گفت.

در این بیانیه آمده است که باید توجه ویژه‌ای به پیشرفت‌های هوش مصنوعی (AI) در سال‌های آینده شود و از کاتولیک‌ها می‌خواهد مراقب ماشین‌هایی باشند که «تصمیم‌های ما را به جای ما می‌گیرند».

در سال 2020، واتیکان با غول‌های فناوری مایکروسافت و آی‌بی‌ام پیوست تا توسعه اخلاقی هوش مصنوعی را ارتقا دهد و خواستار تنظیم فناوری‌های مزاحم مانند تشخیص چهره شود.