وزیر خارجه چین گفت: چین به اوکراین یا روسیه سلاح نمی فروشد

وزیر امور خارجه این کشور روز جمعه در پاسخ به نگرانی های غرب مبنی بر اینکه پکن می تواند به روسیه کمک نظامی کند، گفت: چین به هیچ یک از طرفین جنگ در اوکراین سلاح نمی فروشد.

در زمانی که کشورهای غربی تحریم‌های تنبیهی وضع کرده‌اند و به دنبال منزوی کردن مسکو به دلیل تهاجم به همسایه‌اش در فوریه 2022 هستند، دولت چین همچنان در این مناقشه بی‌طرف است و در عین حال از روسیه به لحاظ سیاسی، لفاظی و اقتصادی حمایت می‌کند.

«کین گانگ» بالاترین مقام چینی است که چنین اظهارنظر صریحی در مورد فروش تسلیحات به روسیه دارد. وی افزود: چین همچنین صادرات اقلامی را با استفاده دوگانه غیرنظامی و نظامی تنظیم خواهد کرد.

چین در یک کنفرانس خبری در کنار همتای آلمانی آنالنا بائربوک گفت: «در خصوص صادرات اقلام نظامی، چین رویکردی محتاطانه و مسئولانه اتخاذ می کند.

وی گفت: چین به طرف های مربوطه در مناقشه سلاح ارائه نخواهد کرد و صادرات اقلام دو منظوره را مطابق با قوانین و مقررات مدیریت و کنترل می کند.

وزیر همچنین تمایل چین برای کمک به یافتن راه حلی مسالمت آمیز برای درگیری را تکرار کرد.

نگرانی های آمریکا

در ماه فوریه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، گفت که ایالات متحده اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می دهد چین در حال بررسی ارائه تسلیحات و مهمات به روسیه است – و او هشدار داد که چنین دخالتی در تلاش های جنگی کرملین “مشکلی جدی” خواهد بود.

کاخ سفید روز جمعه از قول کوین مبنی بر عدم تامین سلاح توسط چین برای روسیه استقبال کرد، اما نسبت به آن ابراز نگرانی کرد.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه ای گفت: “همانطور که همیشه گفته ایم، معتقد نیستیم که حرکت در این مسیر به نفع چین است. ما به نظارت دقیق ادامه خواهیم داد.”

رهبران اروپایی حتی در هنگام بازدید از چین هشدارهای مشابهی صادر کرده‌اند و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به پکن انتقاد کرد و گفت که حمایت روسیه از روسیه در جریان تهاجم، «نقض آشکار» تعهداتش در سازمان ملل است.

یکی از ساکنان اسلوویانسک، اوکراین، به ساختمان آسیب دیده در حمله موشکی روسیه نگاه می کند.
یکی از ساکنان محلی اسلوویانسک، اوکراین، خسارات ناشی از حمله موشکی روسیه در روز جمعه را بررسی می کند. (Roman Chop/ Associated Press)

باربوک در سخنان خود همچنین به نقش چین به عنوان عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل اشاره کرد و گفت که این کشور مسئولیت ویژه ای برای کمک به پایان دادن به درگیری دارد.

او گفت: «اما من باید تعجب کنم که چرا موضع‌گیری چین تاکنون شامل درخواست از متجاوز، روسیه، برای توقف جنگ نمی‌شود.»

همه ما آن رئیس جمهور را می شناسیم [Vladimir] پوتین در هر زمانی این فرصت را خواهد داشت که این کار را انجام دهد و مردم در اوکراین چیزی جز این نمی خواهند که بالاخره بتوانند دوباره در صلح زندگی کنند.

سفر ماه گذشته شی جین پینگ رهبر چین به مسکو نشان داد که چگونه پکن به طور فزاینده ای به شریک ارشد این روابط تبدیل می شود زیرا به روسیه یک راه نجات اقتصادی و پوشش سیاسی می دهد.

چین روز جمعه اعلام کرد که ژنرال لی شانگفو وزیر دفاع هفته آینده برای دیدار با همتای خود سرگئی شویگو و سایر مقامات نظامی از روسیه دیدار خواهد کرد.