وزیر ورزش می گوید جوکوویچ باید در مسابقات آزاد فرانسه از پیام های سیاسی خودداری کند

آملی اودیا کاسترا، وزیر ورزش فرانسه، روز چهارشنبه گفت که پیام سیاسی نواک جوکوویچ در مورد کوزوو “مناسب” است و به بازیکن سابق صرب هشدار داد که نباید دوباره این کار را انجام دهد.

اودیا کاسترا در سخنانی در ایستگاه تلویزیونی فرانس 2 گفت، آملی ماورسمو، مدیر اوپن فرانسه، با جوکوویچ و همراهانش صحبت کرد تا بر اصل “بی طرفی” در زمین بازی پافشاری کند.

او گفت: “وقتی صحبت از دفاع از حقوق بشر و گرد هم آوردن مردم حول ارزش های جهانی می شود، یک ورزشکار آزاد است که این کار را انجام دهد.” اما اودیا کاسترا افزود که پیام جوکوویچ “مبارزانه، بسیار سیاسی” بود و “نباید تکرار شود.”

جوکوویچ پس از ارائه نظرات خود در مورد درگیری ها در شمال کوزوو بین صرب های قومی و پلیس و نیروهای حافظ صلح ناتو مورد انتقاد فدراسیون تنیس کوزوو قرار گرفت.

جوکوویچ پس از پیروزی در دور اول در پاریس در روز دوشنبه، به زبان صربی در مقابل لنز دوربین تلویزیونی کنار دادگاه نوشت: “کوزوو قلب صربستان است. خشونت را متوقف کنید.”

فدراسیون تنیس کوزوو روز سه‌شنبه اعلام کرد که اظهارات جوکوویچ “تأسف‌بار” است زیرا او تنش‌ها را بین صربستان و کوزوو دامن می‌زند.

فدراسیون بین المللی تنیس پرونده انضباطی باز نکرده است.

دیوید هاگرتی، رئیس ITF گفت: “ما نامه ای از کوزوو دریافت کردیم که به آن پاسخ دادیم.” اما اساساً ما نامه آنها را به فدراسیون فرانسه ارسال کرده ایم، به اوپن فرانسه، این مسابقات آنهاست، و به ATP که قوانین را دارد – آنها با هم قوانین و مقررات این رویداد را دارند.”

هاگرتی افزود: “ورزشکاران باید مراقب دیدگاه های سیاسی خود باشند. ورزش و سیاست چیزی است که ما در مورد آن صحبت کرده ایم و ما واقعا می خواهیم آنها را از هم جدا نگه داریم.”

استان سابق صربستان، اعلام استقلال کوزوو در سال 2008 توسط بلگراد به رسمیت شناخته نشده است. آلبانیایی‌های قومی بیشتر جمعیت را تشکیل می‌دهند، اما کوزوو دارای یک اقلیت صرب ناآرام در شمال کشور هم مرز با صربستان است.

جوکوویچ که 22 عنوان قهرمانی گرند اسلم را در کارنامه دارد، قرار است روز چهارشنبه در دور دوم رولان گاروس به میدان برود.

جوکوویچ روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران به زبان صربی گفت که فکر می کند آنچه در دوربین تلویزیون نوشته است “کمترین کاری است که می توانم انجام دهم. من به عنوان یک شخصیت عمومی احساس مسئولیت می کنم … و همچنین به عنوان پسر مردی که در کوزوو به دنیا آمده است. “

برگزارکنندگان اوپن فرانسه بدون ذکر نام جوکوویچ در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شد، اشاره کردند که هیچ قانونی نقض نشده است و می‌گویند: «گاهی بحث‌هایی درباره رویدادهای خبری بین‌المللی وارد عرصه مسابقات می‌شود که قابل درک است.»