ولادیمیر کارا مورزا روزنامه نگار روسی به جرم خیانت به 25 سال زندان محکوم شد

یکی از دشمنان ارشد کرملین روز دوشنبه به اتهام خیانت و تحقیر ارتش روسیه مجرم شناخته شد و پس از محاکمه ای که آخرین اقدام در سرکوب بی امان مخالفان در بحبوحه درگیری ها در اوکراین بود، به 25 سال زندان محکوم شد.

ولادیمیر کارا مورزا جونیور، یک فعال مخالف برجسته که دو بار از مسمومیت‌هایی که کرملین را مسئول آن می‌دانست جان سالم به در برده است، از یک سال پیش بازداشت شده است. او اتهامات علیه خود را سیاسی رد کرده و روند قضایی علیه خود را به محاکمه های نمایشی در دوران حکومت دیکتاتور شوروی جوزف استالین تشبیه کرده است.

کارا مورزا در آخرین بیانیه هفته گذشته خود گفت که به ایستادگی در برابر “دیکتاتوری” رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین و تصمیم او برای اعزام نیرو به اوکراین افتخار می کند.

کارا مرزا هفته گذشته در اظهاراتی که در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مخالف روسیه منتشر شد، گفت: «می‌دانم روزی فرا می‌رسد که تاریکی که کشور ما را فراگرفته روشن خواهد شد». و آنگاه جامعه ما وقتی متوجه شود که چه جنایات وحشتناکی به نام آن انجام شده است چشمان خود را باز خواهد کرد و می لرزد.

اتهامات علیه کارا مورزا ناشی از سخنرانی او در مارس 2022 در مجلس نمایندگان آریزونا است که در آن وی اقدام نظامی روسیه در اوکراین را محکوم کرد. بازرسان اتهامات خیانت را در زمانی که او در بازداشت بود اضافه کردند.

کارا مورزا که چندین سال روزنامه‌نگار بود، از دستیاران بوریس نمتسوف، رهبر مخالفان روسیه بود که در سال 2015 در نزدیکی کرملین کشته شد.

قانون فراگیر “اطلاعات نادرست”.

کارا مورزا در سال های 2015 و 2017 از مسمومیت هایی جان سالم به در برد که کرملین را مسئول آن دانست. مقامات روسیه مسئولیت را رد کرده اند.

مقامات روسیه دست داشتن در این حوادث را رد کردند. وکلای کارا مورزا می گویند که در نتیجه او از یک اختلال عصبی جدی به نام پلی نوروپاتی رنج می برد.

تماشا | کارا مورزا به سی بی سی نیوز کرملین را در آستانه حمله به اوکراین محکوم می کند:

یک فعال روسی علیه جنگ در اوکراین صحبت می کند

ولادیمیر کارا مورزا، فعال برجسته روسی می‌گوید بسیاری از روس‌ها مخالف اقدام نظامی علیه اوکراین هستند، اما مخالفان توسط دولت سرکوب می‌شوند.

کانادا و دیگر دولت های غربی حکم روز دوشنبه را محکوم کردند.

آلیسون لوکلر، سفیر کانادا در روسیه گفت: “سه دهه پیش، روسیه آزاد و دموکراتیک برای به وجود آمدن تلاش کرد. حکم امروز گواهی غم انگیزی است از چرخش تاریکی که این مبارزه به آن رسیده است.” “صرف نظر از این حکم، مردم آزادی خواه در این کشور و در سراسر جهان، ولادیمیر کارامورزا را به عنوان مردی شرافتمند و وجدان، مدافع قاطع حقوق مدنی و سیاسی و متحد مردم در مبارزه خود می شناسند. روسیه آزاد و دموکراتیک.”

دولت بریتانیا سفیر روسیه خود را به دلیل صدور حکم برای کارا مرزا که پاسپورت بریتانیا نیز دارد احضار کرد.

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا در بیانیه ای گفت: «عدم تعهد روسیه به حمایت از حقوق اساسی بشر، از جمله آزادی بیان، نگران کننده است. ما همچنان از روسیه می خواهیم که به تعهدات بین المللی خود از جمله حق ولادیمیر کارا مورزا از مراقبت های بهداشتی مناسب پایبند باشد.

روسیه چند روز پس از اعزام نیرو به اوکراین در 24 فوریه 2022، قانونی را تصویب کرد که انتشار “اطلاعات نادرست” در مورد ارتش خود را جرم انگاری می کند. مقامات از این قانون برای خفه کردن انتقادات از آنچه کرملین “عملیات نظامی ویژه” می نامد استفاده کرده اند.

یکی دیگر از چهره های سرشناس مخالف، ایلیا یاشین، اواخر سال گذشته به اتهام بی اعتبار کردن ارتش به 8 سال و نیم زندان محکوم شد.