پاپ فرانسیس اظهارات مربوط به ژان پل دوم را با ناپدید شدن دختر “توهین آمیز و بی اساس” خواند.

پاپ فرانسیس روز یکشنبه اظهارات برادر یک دختر مدرسه‌ای واتیکانی را که 40 سال پیش درباره پاپ سابق، سنت جان پل دوم ناپدید شد، “توهین‌آمیز و بی‌اساس” خواند.

امانوئلا اورلاندی، دختر یک رهبر واتیکان، در 22 ژوئن 1983، پس از یک درس موسیقی در رم، نتوانست به خانه بازگردد. او در آن زمان 15 سال داشت و با خانواده اش در واتیکان زندگی می کرد. ناپدید شدن او یکی از ماندگارترین رازهای ایتالیاست.

این پرونده روز سه‌شنبه زمانی که برادرش پیترو با دادستان ارشد واتیکان، الساندرو دیدی ملاقات کرد، وارد فصل جدیدی شد که فرانسیس به او اجازه داد تا به ته پرونده برسد.

پس از بیش از هشت ساعت صحبت با دیدی، پیترو اورلاندی در یک برنامه تلویزیونی ظاهر شد و در آنجا بخشی از صدای ضبط شده را پخش کرد. صدای ضبط شده شامل صدای مردی بود که اورلاندی به گفته او بخشی از یک گروه جنایی سازمان یافته بود که رسانه های ایتالیایی برای دهه ها حدس می زدند که ممکن است در ناپدید شدن خواهرش دست داشته باشد.

صدای این گانگستر ادعایی می‌گوید که بیش از 40 سال پیش، دخترانی را به واتیکان آوردند تا مورد آزار قرار گیرند و پاپ ژان پل دوم از این موضوع اطلاع داشت.

اورلاندی سپس به زبان خودش در این برنامه گفت: «به من می‌گویند ویتیلا [Pope John Paul II’s surname] عصرها با دو شهبان لهستانی بیرون می رفت و مطمئناً برای برکت دادن به خانه ها نبود.»

جمعیتی از مردم پلاکاردهایی در دست دارند.
پیترو اورلاندی در 14 ژانویه در حین تحصن در نزدیکی کلیسای سنت پیتر در رم، پلاکاردی با تصویر خواهرش امانوئلا به تن دارد. ناپدید شدن او یکی از ماندگارترین رازهای ایتالیاست. (گرگوریو بورجیا/آسوشیتدپرس)

این اظهارات در چند روز گذشته طوفانی به پا کرد و توسط مقامات واتیکان محکوم شد، پیش از اینکه خود پاپ در سخنرانی ظهر یکشنبه خود برای حدود 20000 نفر در میدان سنت پیتر وارد مبارزه شود.

فرانسیس گفت: «مطمئناً که من احساسات مؤمنان را از سراسر جهان تفسیر می کنم، فکر سپاسگزاری را به یاد سنت جان پل ابراز می کنم که در این روزها مورد تلقین های توهین آمیز و بی اساس بوده است.

جمعیت عمدتا ایتالیایی با تشویق شکسته شدند.

دیدی روز شنبه وکیل پیترو اورلاندی، لورا اسگرو را احضار کرد. واتیکان گفت که او از امتیاز وکیل-موکل استناد کرده است. اسگرو روز یکشنبه به رویترز گفت که جان پل در گفتگوی خود با دیدی صحبتی نکرد و در پیامی نوشت: “من هرگز قداست جان پل دوم را زیر سوال نبرده ام.”

اورلاندی روز یکشنبه تلفنی به رویترز گفت که “درست است که فرانسیس از جان پل دوم دفاع کرده است.” او افزود که در طول حضور تلویزیونی‌اش، «آنچه دیگران گفته‌اند را تکرار می‌کند. مطمئناً خودم آن را ندیده‌ام».

مدیر تحریریه واتیکان، آندره آ تورنیلی، قبلاً اظهارات اورلاندی را محکوم کرده بود و آن را توهین “آشکار” به پاپ سابق، که از سال 1978 تا 2005 کلیسای کاتولیک را رهبری می کرد، و در سال 2014 به عنوان مقدس معرفی شد، محکوم کرد.

تصویری از پاپ ژان پل دوم بر روی یک ساختمان نمایش داده شده است.
تصویری از سنت جان پل دوم، که از سال 1978 تا 2005 پاپ بود، در 9 مارس در نمای کاخ ریاست جمهوری در ورشو به نمایش گذاشته شده است. (کوبا استزیکی/رویترز)

کاردینال استانیسلاو دزیویس، که منشی جان پل در تمام دوران رهبری او بود، اقدامات اورلاندی را «اگر غم انگیز و حتی جنایتکارانه نباشد، پست، غیرواقعی، خنده دار خواند».

در طول چهار دهه گذشته، مقبره‌ها باز شده‌اند، استخوان‌ها از قبرهای فراموش‌شده بیرون آورده شده‌اند و تئوری‌های توطئه در تلاش‌ها برای تعیین سرنوشت امانولا اورلاندی فراوان بوده است.

این پرونده که موضوع تحقیقات مداوم در ایتالیا و واتیکان بوده است، پس از انتشار سریال نتفلیکس در اواخر سال گذشته، توجه جهانی را به خود جلب کرده است. دختر واتیکانی

او اکنون 55 ساله خواهد شد.