چرا تنش ها در کوزوو به جوش آمده است و چرا نواک جوکوویچ به این موضوع اهمیت می دهد

نواک جوکوویچ، اسطوره تنیس صربستان، روز دوشنبه پس از نوشتن پیامی درباره کوزوو در لنز دوربین خود پس از پیروزی در دور اول، جنجال های سیاسی را در مسابقات آزاد فرانسه به راه انداخت.

جوکوویچ به زبان صربی نوشت: “کوزوو قلب صربستان است. خشونت را متوقف کنید.”

در اینجا بیشتر در مورد تنش های فزاینده بین صربستان و کوزوو که جوکوویچ به آن اشاره کرده است.

آخرین خبر روی زمین چیست؟

پس از زخمی شدن 30 سرباز ناتو و 52 معترض صرب در درگیری های روز گذشته، ده ها تن از نیروهای ناتو روز سه شنبه امنیت ساختمان شهرداری را در شهر زوچان کوزوو تامین کردند.

ناتو 3700 سرباز حافظ صلح را در کوزوو نگه می دارد که باقیمانده نیروی اصلی 50000 نفری است که در سال 1999 مستقر شده بود. ناتو روز سه شنبه گفت که 700 نیروی دیگر در راه هستند.

پلیس در بیانیه ای گفت که وضعیت “شکننده، اما آرام” است، هرچند معترضان صرب روز سه شنبه دو خودروی روزنامه نگاران را در شهر لپوساویچ کوزوو شکستند.

یک وسیله نقلیه سوخته با شعله های آتش در نزدیکی آن نشان داده می شود، همانطور که در دوردست نیروهای سپردار ایستاده اند.
درگیری های بیشتری در روز دوشنبه در نزدیکی ساختمان شهرداری در زوچان در شمال کوزوو دیده می شود. ناتو روز سه شنبه اعلام کرد که نیروهای بیشتری برای کمک به برقراری نظم به کوزوو اعزام خواهند شد. (AFP/Getty Images)

این وضعیت به ترس از تجدید درگیری 1998-1999 در کوزوو دامن می زند که بیش از 10000 کشته و بیش از یک میلیون بی خانمان برجای گذاشت.

ویوسا عثمانی، رئیس جمهور کوزوو گفت که باندهای جنایتکار تحت حمایت الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان، هدفشان بی ثبات کردن کوزوو و کل منطقه است. ووچیچ مقامات کوزوو را مقصر می‌داند که با نصب شهرداران جدید با وجود عدم مشارکت توده‌ها، مشکلاتی را ایجاد کرده‌اند.

آیا درگیری عمیق تری وجود دارد؟

مناقشه بر سر کوزوو قرن ها قدمت دارد. صربستان این منطقه را قلب دولت خود می داند و به نبرد سال 1389 با ترکان عثمانی اشاره می کند. همچنین، صومعه های مسیحی ارتدوکس صرب های قرون وسطایی متعددی در کوزوو وجود دارد.

اکثریت آلبانیایی های کوزوو، کوزوو را کشور خود می دانند و صربستان را به اشغال و سرکوب متهم می کنند. مبارزان آلبانیایی قومی در سال 1998 شورش را برای پایان دادن به حاکمیت صرب ها آغاز کردند. پاسخ وحشیانه بلگراد، ناتو را وادار به مداخله کرد و صربستان با اعزام نیروهای حافظ صلح بین المللی عقب نشینی کرد.

کوزوو در سال 2008 استقلال خود را اعلام کرد و بیش از 100 کشور آن را به رسمیت شناختند، اما نه روسیه و نه چین.

آلبانیایی های قومی بیش از 90 درصد جمعیت کوزوو را تشکیل می دهند. صرب‌های قومی تنها پنج درصد از جمعیت 1.8 میلیونی آن را تشکیل می‌دهند، اما به شدت در شمال نزدیک صربستان متمرکز شده‌اند و مدت‌هاست که خواستار اجرای توافقنامه سال 2013 با میانجی‌گری اتحادیه اروپا برای ایجاد انجمنی از شهرداری‌های خودمختار در منطقه خود هستند.

حدود 50000 صرب اقلیت از به رسمیت شناختن نهادهای دولتی کوزوو، دریافت حقوق و مزایای خود از بودجه صربستان خودداری می کنند و هیچ مالیاتی به پریشتینا یا بلگراد نمی پردازند.

چرا حالا؟

تنش ها از ماه ها قبل در مناقشه ای که بر سر پلاک خودروها آغاز شد، افزایش یافته بود.

کوزوو سال‌هاست که از صرب‌های شمال می‌خواهد که پلاک‌های صرب خود را به پلاک‌های صادر شده توسط دولت کوزوو در پایتخت، پریشتینا تغییر دهند. ژوئیه گذشته، پریشتینا یک فرصت دو ماهه برای تعویض پلاک‌ها اعلام کرد که باعث ناآرامی‌ها شد. پس از میانجیگری اتحادیه اروپا در بحران، دولت بعداً موافقت کرد که تاریخ اجرا را به پایان سال 2023 بازگرداند.

شهرداران صرب قومی در شهرداری‌های شمال، همراه با قضات محلی و 600 افسر پلیس، در ماه نوامبر در اعتراض به تغییر احتمالی استعفا کردند.

در انتخابات آوریل که اکثر صرب‌ها آن را تحریم کردند، نامزدهای آلبانیایی قومی در چهار شهرداری با اکثریت صرب – لپوساویچ، میتروویکا شمالی، زوبین پوتوک و زوچان – با تنها 3.5 درصد مشارکت کلی، برنده شهرداری شدند.

واکنش خارج از بالکان غربی چیست؟

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه از رهبران کوزوو و صربستان خواست تا وارد گفت‌وگو شوند.

بورل در بروکسل گفت: «ما امروز خشونت زیادی در اروپا داریم، ما نمی توانیم درگیری دیگری را تحمل کنیم.

مردی در حالی که بالای یک سنگر فلزی نشسته است، دست‌هایش را بلند می‌کند و نیروهایی با کلاه ایمنی و سپر به آن نگاه می‌کنند.
واکنش یک صرب کوزوو در حالی که سربازان ناتو روز دوشنبه در مقابل شهرداری در شهر لپوساویچ نگهبانی می‌دهند. (والدرین خماج/رویترز)

روسیه که از شرکت کوزوو در سازمان ملل جلوگیری کرده است، روز سه‌شنبه گفت که برای تنش‌زدایی به «گام‌های قاطعی» نیاز است.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: ما از غرب می‌خواهیم که سرانجام تبلیغات دروغین خود را خاموش کند و از سرزنش حوادث کوزوو به گردن صرب‌هایی که ناامید شده‌اند، که صلح‌جو و غیرمسلح هستند و تلاش می‌کنند از حقوق و آزادی‌های مشروع خود دفاع کنند، دست بردارد.

ایالات متحده به همراه فرانسه، ایتالیا، آلمان و بریتانیا از هر دو طرف خواسته اند تا تنش ها را کاهش دهند، اما به طور مشترک با نگرانی به تصمیم صربستان برای افزایش سطح آمادگی نیروهای مسلح خود در مرز با کوزوو اشاره کردند.

ارتباط جوکوویچ چیست؟

پدر جوکوویچ، سرجان، در زوچان بزرگ شد.

برنده 22 گرند اسلم پس از برد روز دوشنبه گفت که “به عنوان پسر مردی که در کوزوو به دنیا آمده است، احساس می کنم باید از مردم خود حمایت کنم”، با اشاره به صرب ها.

وی افزود: موضع من روشن است: من مخالف جنگ، خشونت و هر نوع درگیری هستم، همانطور که همیشه علناً اعلام کرده ام. من با همه مردم همدلی می کنم، اما وضعیت کوزوو یک سابقه در حقوق بین الملل است.»

سازمان دهندگان فرانسوی از اظهار نظر خودداری کردند، به جز اینکه گفتند “هیچ قانون رسمی گرند اسلم در مورد آنچه بازیکنان می توانند یا نمی توانند بگویند وجود ندارد.”

جتون هادرجونای، رئیس فدراسیون تنیس کوزوو، جوکوویچ را متهم کرد که از موقعیت خود به عنوان یک شخصیت شناخته شده برای ایجاد تنش استفاده می کند.

علیرغم پیامی کلی علیه خشونت، بیانیه “کوزوو قلب صربستان است” و اظهارات بعدی پس از مسابقه، توسط چنین شخصیتی عمومی، به مناسبت رویدادی در سراسر جهان مانند اوپن فرانسه، مستقیماً منجر به بالا بردن سطح می شود. هادرجوناج در بیانیه ای گفت: تنش بین دو کشور صربستان و کوزوو.

جوکوویچ قبلاً مورد بحث و جدل بوده است. او در ژانویه در مسابقات آزاد استرالیا از پدرش دفاع کرد، زمانی که ویدئویی از سرجان جوکوویچ در حال عکس گرفتن با تعدادی از هواداران که پرچم روسیه را در دست داشتند در میان جنگ اوکراین منتشر شد.

جوکوویچ همچنین الزامات مسابقات برای واکسیناسیون کووید-19 را پس از بازگشت تنیس پس از اوج گیری همه گیری رد کرد.