چه کسی گروه شبه نظامی RSF در مرکز جنگ خشونت آمیز قدرت در سودان قرار دارد؟

نیروهای پشتیبانی سریع سودان (RSF) مدعی است که کنترل کاخ ریاست جمهوری این کشور و فرودگاه بین المللی آن را روز شنبه در یک جنگ خشونت آمیز قدرت به دست گرفته است.

ارتش سودان گفت که در حال مقابله است، اگرچه شبه نظامی RSF ارتش را متهم کرد که ابتدا حمله کرده است.

RSF توسط ژنرال محمد حمدان داگالو، که در حال حاضر سمت معاون رئیس شورای حاکمیتی سودان را بر عهده دارد و معمولاً به نام همدی شناخته می شود، فرماندهی می شود.

تحلیلگران تعداد این نیروها را حدود 100000 نفر تخمین می زنند که پایگاه ها و استقرار در سراسر کشور دارند.

تکامل RSF

RSF از شبه نظامیان به اصطلاح جنجاوید شکل گرفت که در درگیری در دهه 2000 در منطقه دارفور جنگیدند، جایی که دولت عمر البشیر، رئیس جمهور دیرینه سودان از آنها برای کمک به ارتش برای سرکوب شورش استفاده کرد.

حدود 2.5 میلیون نفر در این درگیری آواره و 300000 نفر کشته شدند.

دادستان های دیوان کیفری بین المللی مقامات دولتی و فرماندهان جنجاوید را به نسل کشی، جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت در دارفور متهم کردند.

با گذشت زمان نیروها رشد کردند و به ویژه به عنوان مرزبان برای سرکوب مهاجرت های نامنظم مورد استفاده قرار گرفتند. در کنار هم، علایق تجاری همدی با کمک بشیر افزایش یافت و خانواده او دارایی های خود را در معدن طلا، دامداری و زیرساخت گسترش دادند.

از آغاز سال 2015، نیروهای RSF به همراه ارتش سودان شروع به اعزام نیرو برای جنگ در یمن در کنار سربازان سعودی و اماراتی کردند که به همدی اجازه داد تا با قدرت های خلیج فارس روابط برقرار کند.

در سال 2017، قانونی برای مشروعیت بخشیدن به RSF به عنوان یک نیروی امنیتی مستقل به تصویب رسید. منابع نظامی گفتند که رهبری ارتش از مدت ها قبل نسبت به توسعه نیروهای همدی ابراز نگرانی کرده است.

نقش در کودتاهای قبلی

در آوریل 2019، نیروهای RSF در کودتای نظامی که بشیر را سرنگون کرد، شرکت کرد. در اواخر همان سال، همدی قراردادی را برای تقسیم قدرت امضا کرد که او را معاون شورای حاکم به ریاست ژنرال عبدالفتاح البرهان ارتش کرد.

قبل از امضا در سال 2019، فعالان RSF را به مشارکت در کشتن ده ها معترض دموکراسی خواه متهم کردند. گروه های حقوق بشر همچنین سربازان RSF را به خشونت قبیله ای متهم کرده اند. همدی مصونیت برخی را از بین برد و اجازه داد که آنها را تحت تعقیب قرار دهند. او سال گذشته بدون اشاره به جزئیات از جنایات دولت علیه مردم سودان عذرخواهی کرد.

RSF در یک کودتا در اکتبر 2021 شرکت کرد که انتقال به انتخابات را متوقف کرد. همدی از آن زمان گفته است که از کودتا پشیمان است و موافقت خود را برای یک توافق جدید برای بازگرداندن دولت غیرنظامی کامل اعلام کرده است.

میلیاردها دلار حمایت بین‌المللی و کاهش بدهی‌ها در پی کودتای 2021 مسدود شد.

ارتش سودان و گروه های طرفدار دموکراسی خواستار ادغام نیروهای RSF در نیروهای مسلح عادی شده اند. مذاکرات در این مورد منبع تنش بوده که امضای نهایی توافق برای تشکیل دولت جدید و انتقال به سمت انتخابات را به تاخیر انداخته است.