چگونه سوئد گرمایش خانه خود را برق داد – و کانادا چه چیزی می تواند بیاموزد

در دهه 1970، سه چهارم خانه‌های سوئدی با دیگ‌های نفت گرم می‌شدند. امروزه پمپ‌های حرارتی برقی جایگزین نفت در خانه‌های یک‌خانواره شده‌اند (اکثر خانه‌های چند خانواری به گرمایش منطقه‌ای متکی هستند). به گفته آژانس انرژی سوئد، مارتین فورسن، کهنه کار صنعت گرمایش سوئد و رئیس انجمن پمپ های حرارتی اروپا، گفت که این امر باعث شده است که انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از گرمایش نفتی ساختمان ها از سال 1990 95 درصد کاهش یابد.

پس چگونه این اتفاق افتاد؟ و آیا درس هایی برای دور شدن کانادا از گرمایش فسیلی وجود دارد؟

فورسن گزارش شخصی خود را از انتقال هفته گذشته در سمپوزیوم پمپ حرارتی در میسیساگا، اونتی که توسط موسسه گرمایش، تبرید و تهویه مطبوع کانادا برگزار شد، به اشتراک گذاشت.

او به جمعی از صنعت تهویه مطبوع کانادا گفت: «این واقعاً یک موفقیت بزرگ برای ما بوده است.

دولت فدرال کانادا قصد دارد تا سال 2030 انتشار گازهای گلخانه ای ساختمان ها را 37 درصد کمتر از سطح سال 2005 کاهش دهد. نیمی از خانه های کانادایی هستند با سوخت های فسیلی گرم می شود و 78 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای ساختمان ها از گرمایش فضا و آب ناشی می شودبرق‌دار کردن خانه‌هایی که سوخت‌های فسیلی می‌سوزانند، کلید کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

پمپ های حرارتی نوعی گرمایش برقی با صرفه جویی در مصرف انرژی هستند که دولت کانادا می گوید همزمان با مقابله با تغییرات آب و هوایی، گرمایش خانه را مقرون به صرفه تر می کند. اما از سال 2021، پمپ های حرارتی نشان داده شدند تنها 6 درصد از گرمایش منازل کانادا (اگرچه ممکن است در حال حاضر به دلیل مشوق های جدید بیشتر باشد).

در ابتدا، “همه چیز در مورد پول است”

فورسن می گوید که کانادا در مرحله اول انتقال به این فناوری قرار دارد – معرفی آن، که برای سوئد، تقریباً سال های 1994 تا 2000 بود.

او گفت که در آن نقطه، رسانه ها تمایل دارند این فناوری را به عنوان یک “فناوری جالب” در روزنامه های یکشنبه به تصویر بکشند. او گفت: «حتی تهویه مطبوع هم نیست [heating] صنعت متقاعد شده است که رفتن به این سمت ایده خوبی است” و ممکن است مشتریانی را که می خواهند پمپ حرارتی نصب کنند دلسرد کند.

پرتره چهره مارتین فورسن.  او یک ژاکت تیره و یک پیراهن یقه دار با طرح سفید و آبی روشن پوشیده است.
مارتین فورسن، رئیس انجمن پمپ‌های حرارتی اروپا و مدیر امور بین‌الملل سیستم‌های انرژی NIBE در سوئد، در سمپوزیوم پمپ حرارتی در میسیساگا، انترناسیونال، هفته گذشته انتقال سوئد از گرمایش نفت به پمپ‌های حرارتی را تشریح کرد. (آنت پرسون)

فورسن گفت: در آن مرحله، “همه چیز به پول مربوط می شود” – قیمت فناوری جدید در مقایسه با قدیمی.

در مورد سوئد، در سال 1990 مالیات کربن وضع کرده بود که قیمت نفت گرمایش را افزایش داد.

او گفت: «این برای مصرف کنندگان دردناک بود. بنابراین آنها واقعاً باید به این فکر می کردند که “آیا ما می توانیم کاری در مورد آن انجام دهیم؟”

در همین حال، سوئد مازاد برق داشت که برق را ارزان کرد و صاحبان خانه را به سمت پمپ های حرارتی سوق داد.

کانادا مالیات کربن خود را در سال 2019 معرفی کرد و حفظ خواهد کرد آن را تا سال 2030 هر سال افزایش می دهدکه احتمالا باعث افزایش قیمت سوخت های فسیلی نسبت به برق خواهد شد.

در حالی که قوانین ساختمانی می توانند ساخت و سازهای جدید را مجبور به استفاده از فناوری جدید کنند، بازسازی خانه های قدیمی اغلب باید با یارانه تشویق شود. فورسن گفت دو دلیل برای این امر وجود دارد: غلبه بر هزینه اولیه بالاتر و تشویق مردم به برنامه ریزی برای نصب، به جای اینکه منتظر بمانند تا کوره آنها در اواسط زمستان خراب شود، در این مرحله نصب فناوری جدید بسیار دشوارتر است.

کانادا با برنامه هایی مانند یارانه پمپ های حرارتی را آغاز کرده است کمک هزینه استطاعت نفت به پمپ حرارتی و برنامه های اعطای وام خانه های سبز.

رفتن به جریان اصلی با فشار همسالان

فورسن گفت که پس از سال 2000، بازار در سوئد فراتر از اولین پذیرندگان شروع به رشد کرد. در آن زمان، افرادی که پمپ های حرارتی نصب کرده بودند، خوشحالی خود را با دوستان و خانواده به اشتراک می گذاشتند و می گفتند این دستگاه ها سریعتر از آنچه انتظار می رفت در پول آنها صرفه جویی می کردند و بیشتر ارائه می کردند. گرمای راحت آن گواهی ها، همراه با یارانه های بیشتر، پمپ های حرارتی را بسیار محبوب کردند.

یک نقشه خیابان‌ها، کلیسا، اشکال قرمز قهوه‌ای که ساختمان‌ها را نشان می‌دهند و مربع‌های سبز نشان‌دهنده گمانه‌های پمپ‌های حرارتی زمینی را نشان می‌دهد.
مربع های سبز نشان دهنده گمانه های پمپ های حرارتی منبع زمینی در این نقشه منطقه بروما در سوئد است که در سال 2023 منتشر شده است. (سازمان زمین شناسی سوئد)

فورسن پمپ حرارتی خود را در سال 2002 نصب کرد. در سوئد، بیشتر پمپ های حرارتی پمپ های حرارتی زمینی بودند که نیاز به حفر گمانه در حیاط داشت (از آنجا که پمپ های حرارتی منبع هوا با آب و هوای سرد، که در حال حاضر در کانادا محبوب هستند، هنوز در دسترس نبودند). او گفت که تابستان آن سال، «تقریباً هر هفته یک دکل حفاری در محله وجود داشت» و همسایه‌ها در مورد اینکه این کار در حیاط چه کسی اتفاق می‌افتد، بحث می‌کردند. [social] فشار از طرف همه ناگهان فهمیدند: باید تغییری ایجاد کنی.»

فورسن گفت، در اواسط دهه 2000، سوئد به نقطه اوج رسیده بود – همه با این فناوری آشنا بودند و دیگر برای امتحان کردن آن نیازی به انگیزه های مالی نداشتند.

امروز، او گفت، حتی اگر قیمت نفت گرمایش به شدت کاهش یابد، هیچ کس در سوئد یک دیگ نفت را در نظر نمی گیرد: “منسوخ شده است.”

فورسن گفت، و پمپ‌های حرارتی اکنون آنقدر همه‌جا هستند که اخیراً در یک رمان محبوب سوئدی، متنی پیدا کرده است که توصیف می‌کند چگونه شخصیت اصلی با گرمای پمپ حرارتی منبع زمینی خود به خانه بازگشت.

در کانادا چه خواهد شد؟

پس کانادا چطور؟

Moe Kabbara معاون رئیس Transition Accelerator است، گروهی که تمرکز آن بر این است که چگونه کانادا می تواند به اهداف آب و هوایی 2050 خود دست یابد. او در سخنرانی فورسن شرکت کرد و موافقت کرد که کانادا هنوز در مرحله معرفی پمپ های حرارتی است.

او خاطرنشان کرد که سوئد موفق شد بر بسیاری از چالش‌های مشابهی که ما با آن روبرو هستیم، غلبه کند، مانند تقویت صنعت جدید و ایجاد یک انتقال سریع.

او سه شنبه در مصاحبه ای به سی بی سی نیوز گفت: «آنها توانستند این کار را انجام دهند. “و در واقع در آب و هوای سرد کار می کرد.”

البته به گفته او وضعیت کانادا کمی متفاوت است. سوئد از نفت در حال گذار است، در حالی که کانادا تا حد زیادی با گاز گرم می شود که تا همین اواخر بسیار ارزان تر بوده است. از سوی دیگر، با توجه به پیشرفت‌های فناوری، ما اکنون به پمپ‌های حرارتی منبع هوا با آب و هوای سرد دسترسی داریم – گزینه‌ای که سوئد نداشت.

او گفت بدون در نظر گرفتن این موضوع، یک درس واقعا مهم از سوئد این است که انتقال‌هایی مانند این «فقط اتفاق نمی‌افتد» و نیازمند مشوق‌ها و سیاست‌هایی است، هم «هویج» و هم «چماق».

“این اقدام عمدی را نه فقط از سوی دولت انجام می دهد [but] از صنعت، از ذینفعان مختلف.”

شتاب دهنده انتقال قصد دارد این گروه ها را از طریق یک ابتکار جدید به نام اتحاد کربن زدایی ساختمان گرد هم آورد.

فورسن موافق است که سیاست ها و مشوق هایی برای انتقال در کانادا مورد نیاز است.

هنگامی که در مصاحبه ای از او پرسیده شد که آیا مالیات کربن فعلی و یارانه پمپ حرارتی در کانادا برای عبور از مرحله معرفی کافی است یا خیر، فورسن گفت: “نه، فکر می کنم شما نیاز بیشتری دارید.”

وی خاطرنشان کرد که اروپا در حال حاضر حداقل استانداردهای عملکرد انرژی را برای ساختمان‌های موجود معرفی می‌کند که هر زمان که آنها به یک فرد جدید فروخته یا اجاره می‌شوند باید رعایت شوند. او گفت: «فکر می‌کنم این ایده کاملاً خوبی است.

دولت فدرال پیشنهاد داده است توسعه چنین “کد مقاوم سازی مدل” تا سال 2024.

فورسن همچنین پیشنهاد کرد که از آنجایی که توصیفات و فشار اجتماعی نقش دارند، اگر مناطق کوچک جغرافیایی در یک زمان هدف قرار گیرند، تغییر می تواند سریعتر اتفاق بیفتد.

او به سی بی سی نیوز گفت که بدون توجه به. او فکر می کند که کانادا به پمپ های حرارتی روی خواهد آورد.

من فکر نمی‌کنم مسئله «اگر» باشد. این فقط یک سوال است که چه زمانی.”