کوبا ، جنوب فلوریدا پس از تلفات مرگبار در آمریکای مرکزی ، برای طوفان اتا آماده شد

اداره هواشناسی کوبا روز شنبه هشدار داد که در اثر فرورفتگی گرمسیری اتا ، پس از کشته شدن بیش از 70 نفر در آمریکای مرکزی ، در شمال آمریكا به سمت جزیره كارائیب و در مسیر فلوریدا چرخیده است.

دفتر گفت ، اتا می تواند قبل از فرود یک شبه در سواحل جنوبی مرکز کوبا ، به یک طوفان گرمسیری بر روی آبهای گرم کارائیب تقویت شود ، و هشدار داد که سیل در سواحل و وزش باد 80-100 کیلومتر در ساعت است.

این سیلاب می تواند به طور گسترده تری یک مشکل باشد ، با توجه به اینکه کوبا در پی باران های شدید اواخر سال غرقاب شده بود و اتا می تواند بیش از 300 میلی متر آب را در مناطق مرکزی و کوهستانی تخلیه کند.

خوزه روبیرا مشهورترین کارشناس هواشناسی کوبا در اخبار عصر جمعه که از تلویزیون دولتی پخش می شود گفت: “از آنجا که زمین قبلاً اشباع شده است ، هر باران اضافی می تواند باعث طغیان خصوصاً در مناطق کوهستانی و کنار رودخانه ها شود.” ، وی گفت ، احتمالاً از یکشنبه تا سه شنبه به طور متوسط ​​جاری خواهد شد.

یکی از ساکنان روز جمعه که در خیابان پر آب در Planeta ، هندوراس قدم می زد ، آسیب طوفان ناشی از اتا را پس می گیرد. (دلمر مارتینز / آسوشیتدپرس)

به گفته رسانه های دولتی ، دولت – که به آمادگی در برابر بلایای طبیعی مشهور است – در روز جمعه اقدامات مربوط به تخلیه مردم ، به ویژه کسانی که در پایین سد از سد زندگی می کنند و محافظت از محصولات ، خانه ها و حیوانات را مورد بحث قرار داد.

با توجه به ناهموار بودن جبهه طوفان اتا ، خطر وقوع باران سیل آسا در کل کشور وجود داشت و مانوئل ماررو ، نخست وزیر ، نسبت به سکوت در مناطق شرقی یا غربی هشدار داد.

مرکز ملی طوفان های ایالات متحده (NHC) هشدار داد که سیل و سیل در شهرها نیز برای جزایر کیمن ، جامائیکا ، باهاما و جنوب فلوریدا احتمال دارد.

بر اساس این گزارش ، از اواخر روز یکشنبه در فلوریدا کیز و جنوب و مرکز فلوریدا شرایط طوفان استوایی امکان پذیر است.

اتا یکی از شدیدترین طوفان ها طی چند سال اخیر در آمریکای مرکزی بوده است ، نیکاراگوئه را به عنوان طوفان دسته 4 در روز سه شنبه با وزش باد 241 کیلومتر در ساعت قبل از تضعیف به یک رکود گرمسیری هنگام حرکت به داخل کشور و همسایگی هندوراس و بلیز ، برخورد کرد.

در سراسر کشورهایی که عمدتا فقیر هستند و بین مکزیک و کلمبیا قرار دارند ، وزش باد شدید ، باران های سیل آسا و سیل فاجعه بار باعث لغزش های مرگبار و صدمه زدن به صدها ، اگر نه هزاران خانه شود.