گرمای سوزان، اردوگاه های شلوغ و سفری خطرناک در انتظار بسیاری از فراریان از خشونت سودان است.

الاغ‌های خسته‌ای که گاری‌های مملو از افراد و چمدان‌ها را از مرز به سودان جنوبی می‌کشند، به‌نظر می‌رسد که هر لحظه ممکن است بچرخند و سقوط کنند.

همین را می توان در مورد کشور شکننده ای که تازه واردان به آن فرار می کنند، گفت.

سودان جنوبی که از نظر آماری فقیرترین کشور جهان است، تحت تأثیر مهاجرت مردمی است که از خونریزی در سودان همسایه فرار می کنند.

تیمی از CBC News اخیراً از منطقه مرزی دورافتاده بین دو همسایه بازدید کردند، منطقه ای که دسترسی به آن برای سازمان های خبری غربی بسیار دشوار است.

جاده ای با لاستیک های پراکنده در سراسر آن، یکی پرچم در دست دارد.
از مرز سودان جنوبی به شمال سودان نگاه می کنیم. اوج دمای روز در این منطقه اکنون بالای 40 درجه سانتیگراد است. (استفانی جنزر/CBC)

قبل از سال 2011، سودان و سودان جنوبی بخشی از یک کشور بودند و هنوز هم برخی از جمعیت‌شناسی و فرهنگ مشترک دارند. سودان جنوبی در سال های اخیر از خشونت شدید خود رنج برده است، اما پس از اولین درگیری ها در خارطوم، پایتخت سودان در 15 آوریل، مردم شمال شروع به عبور از مرز باز خود کردند.

از آن زمان، آژانس‌های امدادی تخمین می‌زنند که بیش از 400000 نفر از این کشور خارج شده‌اند که حدود 80000 نفر به سودان جنوبی رسیده‌اند.

مقامات سازمان ملل هفته گذشته گفتند که اگر ارتش سودان و گروه شبه‌نظامی که با آن می‌جنگند صلح برقرار نکنند، بیم آن دارند که این تعداد در ماه‌های آینده دو یا حتی سه برابر شود.

خشونت در خارطوم به ویژه وحشیانه بوده است، به طوری که گزارش ها در روز چهارشنبه از کشته شدن 19 نفر و زخمی شدن بیش از 100 نفر در حمله به بازار شهری خبر دادند.

مردی در یک روز گرم و آفتابی خسته به نظر می رسد.
حافظ محمد علی و خانواده اش از جمله 80000 نفری هستند که به سودان جنوبی رفته اند تا از جنگ در شمال در امان باشند. (استفانی جنزر/CBC)

گذرگاه مرزی Wunthou، در نزدیکی شهر Renk سودان جنوبی، مستقیم‌ترین مسیر به سمت جنوب برای افرادی است که سعی می‌کنند از خارطوم خارج شوند و هشت ساعت با ماشین فاصله دارد.

در گرمای طاقت‌فرسا ۴۰ درجه، خانواده‌ها روی قالیچه‌ها و چمدان‌ها می‌نشستند و از کاروان‌های الاغ‌ها برای عبور از چند صد متری پایانی سرزمین هیچ‌کس استفاده می‌کردند.

حافظ محمد علی که درست زمانی که او، همسر و چهار فرزند خردسالش از مرز عبور می کردند، با سی بی سی نیوز صحبت کرد، گفت: «این بد است. “هواپیما هستند [bombing] خیلی جاها، بنابراین من فقط می‌خواستم خانواده‌ام را بیاورم و امن باشم.”

مرد دیگری به نام ایساک فام ویسل نیز توضیح داد که هواپیماها ساختمان های نظامی نزدیک خانه او را بمباران کردند و گفت که او و خانواده اش باید از آن خارج شوند.

او گفت: «این یک جنگ بسیار جدی است. و من فکر می کنم که این امر مستمر خواهد بود.

مردی خسته به دوربین نگاه می کند.  شخصی که گونی بر سر دارد پشت سر اوست.
ایساک فام ویسل نگران است که نبرد در سودان برای مدت طولانی ادامه یابد. (استفانی جنزر/CBC)

آتش بس های متوالی با نتیجه اندکی آمده و رفته است.

آخرین تلاش‌ها برای مذاکره برای آتش‌بس روز چهارشنبه پایان یافت، زمانی که ارتش سودان گفت که مذاکرات با نیروهای پشتیبانی سریع (RSF)، گروه شبه‌نظامی که آن را برای کنترل کشور به چالش می‌کشد، قطع می‌کند.

اکثر کسانی که به منطقه رنک می‌رسند مردم سودان جنوبی هستند که بین سال‌های 2013 تا 2016 از جنگ داخلی کشورشان گریختند و بار دیگر به دلیل درگیری آواره شده‌اند.

چند نفر روی شاخه های یک درخت ایستاده اند.
افرادی که اخیراً از خشونت در سودان به سودان جنوبی گریخته اند، از درختی در مرز بالا می روند و سعی می کنند سیگنال تلفن همراه را بگیرند تا به خانواده و دوستان خود اطلاع دهند که در امنیت هستند. (استفانی جنزر/CBC)

اکثر آنها در بازگشت به میهن سابق خود از حمایت اندکی برخوردارند تا به آنها تکیه کنند.

دکتر دامرس جیمز در یک کلینیک بهداشتی پاپ آپ که CBC News از آن بازدید کرد، می گوید جابجایی های مداوم تلفات وحشتناکی داشته است.

او گفت: “مردم بسیار مضطرب هستند. آنها افسردگی پس از سانحه دارند. آنها همیشه احساس عصبانیت می کنند، زیرا شما جایی برای ماندن ندارید و غذایی برای خوردن ندارید.”

گروهی در یک کلبه صحبت می کنند.  یک نفر دوربین و دیگری میکروفون در دست دارد.
CBC News با دکتر دامرس جیمز در یک کلینیک پزشکی در Renk، نزدیک مرز در سودان جنوبی صحبت می کند. (استفانی جنزر/CBC)

رنک و منطقه فقیر اطراف آن نیز نمی توانند چنین هجوم سریعی را تحمل کنند.

این شهر – که عمدتاً از سازه های سست و کلبه های کاهگلی تشکیل شده است – فقط خدمات بسیار ابتدایی دارد. نیازهای ضروری مانند بنزین به سختی تامین می شود.

سازمان‌های مختلف کمک‌رسانی سازمان ملل یک مرکز ترانزیت و یک مجتمع اقامتی موقت ایجاد کرده‌اند. چادر و سرویس بهداشتی وجود دارد و آب آشامیدنی با کامیون وارد می شود.

اما اردوگاه اکنون با بیش از 4000 نفر پر شده است. و هر چه بیشتر بمانند، مراقبت از آنها دشوارتر می شود.

رنک در 1800 کیلومتری شمال پایتخت جوبا قرار دارد و تنها راه خروجی آن صعب العبور است. راه حل استفاده از کاروان قایق ها برای انتقال مردم به بالای رودخانه نیل سفید به شهر ملاکال بوده است که در دسترس تر و خدمات رسانی بهتر است.

اما این یک سفر دشوار است.

یک قایق روباز پر از جمعیت.
یک قایق باری تبدیل شده بیش از 300 نفر را در هر سفر از رودخانه نیل سفید تا شهر مالاکال در خود جای می دهد که بهتر می تواند هجوم آوارگان جنگی را مدیریت کند. (کریس براون/سی بی سی)

باربری های تبدیل شده اندکی بیشتر از بارج های خام هستند، بدون صندلی یا توالت برای سفر دو روزه.

بین 300 تا 400 نفر در هر فضایی که می توانند پیدا کنند جمع می شوند و خود را با پتوهایی به عنوان سپر در برابر آفتاب داغ می پوشانند. یک مرد از خدمه CBC ما خواست تا یک چتر برای محافظت به او بدهند، اما کسی نبود که به او بدهد.

در شب، قایق‌ها به ساحل می‌آیند، جایی که مردم می‌توانند بخوابند و برای پخت و پز آتش درست کنند.

مردی با جلیقه آبی به دوربین نگاه می کند.
آرون ادکینز کانادایی سرپرست تیم سازمان بین المللی مهاجرت سازمان ملل در رنک، سودان جنوبی است. (استفانی جنزر/CBC)

از جمله امدادگرانی که سعی در جلوگیری از خراب شدن سیستم دارند، آرون ادکینز کانادایی با سازمان بین المللی مهاجرت سازمان ملل است.

او به CBC News گفت که چالش های لجستیکی بسیار زیاد است.

او گفت: “ما در نقطه ای هستیم که حتی نمی توانیم وسایل نقلیه خودمان را وارد اینجا کنیم.” ما در حال تقلایم… برای یافتن هر چیزی که می‌توانیم پیدا کنیم که کار می‌کند. و ما همیشه با کامیون‌های خراب، اتوبوس‌های خراب سر و کار داریم.»

قایق پر از مردم در کنار رودخانه حرکت می کند.  یک سواحل چمنی در یک طرف دیده می شود.
قایق پر از مردمی که از خشونت سودان در رودخانه نیل سفید فرار می کنند. از آنجایی که بیشتر جاده ها صعب العبور یا بسیار ناامن هستند، این روش اصلی حمل و نقل داخلی برای سودان جنوبی است. (استفانی جنزر/CBC)

ادکینز، 39 ساله، در فردریکتون، NB به دنیا آمد و با تقسیم زمان خود بین جزیره پرنس ادوارد و کنیا بزرگ شد.

او می گوید حتی وقتی ورودی ها به ملاکل می رسند، مشکلات تمام نمی شود.

اختلافات بر سر غذا و آب و خشونت بین گروه های مختلف که در شرایط تنگ در کنار هم قرار گرفته اند وجود داشته است.

ادکینز گفت: «من و بقیه جامعه بشردوستانه بسیار نگران تلاش برای رساندن مردم به مقصد مورد نظرشان هستیم.

زیرا اگر نتوانیم، در نهایت با یک پاسخ بشردوستانه درازمدت مواجه خواهیم شد که سال‌ها و سال‌ها طول می‌کشد.»

“ساخت یا شکستن” سال

این دیدگاه با نماینده ویژه سازمان ملل متحد در سودان جنوبی، نیکلاس هیسوم، موافق است که وظیفه دارد به کشور کمک کند تا خود را به سمت ثبات سیاسی و دموکراسی هدایت کند.

او به سی‌بی‌سی نیوز در مقر سازمان ملل در جوبا گفت: «درگیری در سودان باید پایان یابد.

هرچه این جنگ بیشتر ادامه یابد، سودان جنوبی بیشتر اثرات سرریز آن جنگ را تجربه خواهد کرد.»

حتی قبل از شروع درگیری در همسایگی، نماینده سازمان ملل گفت که سودان جنوبی با سالی مواجه است که او آن را «ساخت یا شکست» توصیف کرد.

کودکی یک سطل آب روی سر خود گرفته است.
آژانس های بشردوستانه که در رنک کار می کنند یک مرکز ترانزیت موقت با چادر و آب آشامیدنی ایجاد کرده اند. اما شرایط تنگ است و مردم باید به محض اجازه تدارکات از آنجا خارج شوند. (استفانی جنزر/CBC)

باید مجموعه‌ای از مقدمات را برای انتخابات آزاد و عادلانه انجام دهد. باید قانون اساسی جدیدی را تهیه کند. این کشور در یک دهه دو جنگ داخلی داشت. باید راهی پیدا کند که مردم بتوانند به طور هماهنگ با هم زندگی کنند. و باید این کار را در 18 ماه آینده انجام دهید.»

اکنون به همه اینها یک بحران انسانی در حال گسترش را اضافه کنید.

بلافاصله، مقامات غربی که عملیات بشردوستانه را زیر نظر دارند، می گویند که نگران این هستند که انتقال همه این افراد تازه وارد به زودی بسیار دشوارتر شود.

جولیوس اگبیمی، دیپلمات ارشد کانادا در جوبا، گفت: «فصل بارانی در راه است.

مردی با کت و شلوار به دوربین نگاه می کند.
جولیوس اگبیمی کاردار سفارت کانادا در جوبا، سودان جنوبی است. (استفانی جنزر/CBC)

مسائلی مانند بهداشت، اسکان شخصی، حتی دفع زباله ها به یک مشکل تبدیل می شود.

کانادا از زمان استقلال خود در سودان جنوبی با سفارت خود در جوبا و تقریباً یک میلیارد دلار کمک های توسعه ای و بشردوستانه حضور مستمری داشته است.

آخرین اعلان پول اتاوا شامل 31 میلیون دلار به طور خاص برای کمک به سودان جنوبی برای مقابله با پیامدهای خشونت سودان بود.

تماشا | CBC با کسانی که برای فرار از خشونت وارد سودان جنوبی می شوند صحبت می کند:

در خط مقدم مهاجرت دسته جمعی به خارج از سودان

هفت هفته جنگ بی امان در سودان، بیش از 350000 نفر را به کشورهای همسایه، از جمله سودان جنوبی، کمتر توسعه یافته ترین کشور جهان، فراری داده است. کریس براون از سی‌بی‌سی به مرز بین دو کشور سفر می‌کند، جایی که یک تلاش بشردوستانه برای مقابله با موج عظیم مهاجرت تلاش می‌کند.

گویی وضعیت سودان جنوبی به اندازه کافی مخاطره آمیز نیست، راه نجات اصلی اقتصادی آن – خط لوله ای که نفت خام را از سودان به دریای سرخ می برد – نیز در معرض تهدید جنگ قرار دارد.

تقریباً 98 درصد از کل بودجه دولت سودان جنوبی از درآمدهای نفتی تأمین می‌شود و حتی یک وقفه کوتاه نیز از نظر اقتصادی فاجعه‌بار خواهد بود.

هایسوم با توجه به مرزهای نه کشور آفریقایی دیگر که تقریباً همه آنها یا درگیر درگیری هستند یا در حال بهبودی هستند، هشدار می دهد که توانایی سودان جنوبی برای مدیریت سرریزهای سودان عواقب بسیار زیادی دارد.

او گفت: نادیده گرفتن احمقانه است. پیامدهای یک انفجار در سودان جنوبی در سراسر منطقه گسترش خواهد یافت.