گزارش ایالات متحده مدعی است که ترودو به ناتو گفته است که کانادا هرگز به هدف هزینه های نظامی خود دست نخواهد یافت

افشای گسترده اسناد امنیت ملی ایالات متحده اکنون به کانادا سرایت کرده است.

واشنگتن پست می‌گوید در میان مطالبی که گفته می‌شود توسط یک گارد ملی هوایی ماساچوست که هفته گذشته دستگیر شد، یک سند پنتاگون در انتقاد از آمادگی نظامی کانادا دیده است.

به گزارش پست، سند ادعایی که سی‌بی‌سی آن را ندیده است، دو ادعای کلی دارد.

نخست، می‌گوید که نخست‌وزیر جاستین ترودو به طور خصوصی به مقامات ناتو گفته است که کانادا هرگز به هدف هزینه‌های نظامی مورد توافق اعضای ائتلاف نخواهد رسید.

دوم، این سند ادعا می کند که کمبودهای گسترده در توانایی های نظامی کانادا منبع تنش با متحدان و شرکای دفاعی است.

به گزارش پست، در این سند آمده است: «کمبودهای دفاعی گسترده مانع توانایی های کانادا می شود. “[Meanwhile it is] تیره شدن روابط شریک و مشارکت در اتحاد».

روزنامه پست می‌گوید این سند دارای مهر ستاد مشترک ایالات متحده است که نشان می‌دهد برای رهبری ارشد وزارت دفاع ایالات متحده تهیه شده است.

گزارش شده است که در این سند چندین تنش بین کانادا و متحدانش در ناتو ذکر شده است. طبق گزارش‌ها، آلمان نگران این است که آیا کانادا می‌تواند در حین انجام تعهدات ناتو به اوکراین کمک کند یا خیر.

بر اساس گزارش پست، سایر کشورهای ناتو شکایت کرده‌اند که کانادا به قول خود برای افزایش حضور خود در لتونی عمل نکرده است، در حالی که ایالات متحده به دنبال مدرن‌سازی سریع‌تر فناوری دفاعی قطب شمال است.

بنا بر گزارش ها، ترکیه از امتناع کانادا از کمک به انتقال کمک های بشردوستانه پس از زلزله مرگبار فوریه ناامید است، در حالی که دولت هائیتی از بی میلی کانادا برای رهبری یک ماموریت امنیتی چندجانبه در آنجا ناامید شده است.

ترودو روز چهارشنبه در پاسخ به سوالی درباره این گزارش، از هزینه های دفاعی کانادا که به طور قابل توجهی در حال رشد است، دفاع کرد.

دو مرد با کت و شلوار در یک دفتر در مقابل پرچم کانادا دست می دهند.
در ماه گذشته زمانی که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده از اتاوا بازدید کرد، واداشتن کانادا به هزینه بیشتر و سریعتر برای ارتش خود، یکی از موضوعات اصلی در دستور کار بود. (شان کیلپاتریک / مطبوعات کانادا)

برنامه ریزی شده افزایش هزینه های دفاعی کانادا را افزایش می دهد 15 میلیارد دلار یا 40 درصد، در طی چندین سال اتاوا نیز قول خرید داده است جت های جنگنده F-35 و NORAD را مدرن کنید.

من همچنان می گویم و همیشه خواهم گفت که کانادا شریک قابل اعتماد ناتو است. [a] ترودو هنگام ورود به دوره سوالات روزانه به خبرنگاران گفت: شریک قابل اعتماد در سراسر جهان.

کمتر از نیمی از اعضای ناتو به هدف مورد توافق این ائتلاف برای صرف دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود برای دفاع رسیده اند.

کانادا به عنوان سهمی از تولید ناخالص ملی در میان کم هزینه ترین کشورهای ناتو قرار دارد. از نظر دلارهای واقعی خرج شده، در میان بالاترین ها قرار دارد.

اندرو لزلی، یک مقام ارشد نظامی سابق و عضو سابق لیبرال پارلمان، گفت که با ارزیابی در سند فاش شده موافق است.

در مصاحبه با CBC قدرت و سیاستاو کمک‌های نظامی گذشته کانادا را با کمک‌های کنونی ناچیز مقایسه کرد و پیشنهاد کرد که این کمک‌ها در زمان تشدید تنش و درگیری اتفاق می‌افتد، زمانی که سایر کشورها به دنبال کمک از کانادا هستند.

تماشا | ژنرال بازنشسته می گوید که متحدان وضعیت آمادگی ما را تقبیح می کنند

ژنرال بازنشسته می‌گوید: آمادگی نظامی کانادا زیر آتش متفقین پس از افشای اطلاعات است

ژنرال بازنشسته: «مطمئناً شکی وجود ندارد که ایالات متحده به طور فزاینده ای با روش های آهسته و بی میل ما برای خرج کردن پول برای توانایی دفاعی عصبانی می شود. اندرو لزلی به Power & Politics می گوید.

لزلی به مجری برنامه دیوید کاکرین گفت: “آیا ما وزن خود را می کشیم؟ آیا ما تا سطح بشقاب بالا می رویم؟ نه، ما نیستیم.”

هیچ شکی وجود ندارد که ایالات متحده به طور فزاینده ای با روش های آهسته و بی میل ما برای خرج کردن پول برای توانایی دفاعی عصبانی می شود.

ترودو در مورد دستیابی به این هدف دو درصدی متعهد نبود. روزنامه پست به نقل از این سند می‌گوید که ترودو در خصوصی به مقامات ناتو گفته است که کانادا هرگز به 2 درصد هزینه‌های دفاعی نخواهد رسید.

سخنگوی آنیتا آناند، وزیر دفاع، در بیانیه‌ای اعلام کرد که کانادا ششمین بودجه دفاعی بزرگ را در میان اعضای اتحاد دارد.

دانیل میندن با اشاره به خرید برنامه ریزی شده F-35، نوسازی NORAD، تلاش ها برای گسترش کانادا گفت: “تعهد ما به امنیت یورو-آتلانتیک و جهانی آهنین است و ما همچنان به سرمایه گذاری های برجسته برای تجهیز نیروهای مسلح خود ادامه می دهیم.” رهبری گروه نبرد ناتو در لتونی به سطح تیپ و کمک های کانادا به اوکراین.

وی افزود: کانادا به افزایش ظرفیت نظامی خود برای مقابله با چالش های دنیای امروز ادامه خواهد داد. “به طور کلی، سیاست دفاعی کانادا هزینه های دفاعی ما را بین سال های 2017 تا 2026 بیش از 70 درصد افزایش می دهد. ما همچنین 8 میلیارد دلار هزینه دفاعی اضافی را در بودجه 2022 اعلام کردیم.”