گوام “مثل صحنه ای از Twister” پس از طوفان قدرتمند جزیره اقیانوس آرام را در هم کوبید

ساکنان و مقامات گوام روز پنجشنبه از خانه‌ها و پناهگاه‌ها بیرون آمدند تا خسارات وارده به قلمرو اقیانوس آرام ایالات متحده را پس از یک شب طولانی غوغایی بررسی کنند، زیرا بادهای زوزه‌آمیز طوفان ماور درختان را خرد کرده، وسایل نقلیه را منحرف کرده و تاسیسات برقی را از کار انداخته است.

بخش‌های مرکزی و شمالی جزیره بیش از 60 سانتی‌متر باران بارید که دیواره چشمی، شدیدترین بخش طوفان، عبور کرد. براندون آیدلت، هواشناس سرویس ملی هواشناسی، گفت که در بیشتر مناطق گوام در طول طوفان حدود 30 سانتی متر باران باریده است.

فرودگاه بین‌المللی جزیره دچار سیل شد و طوفان چرخشی موجی از طوفان و امواجی را ایجاد کرد که از صخره‌های ساحلی عبور کردند.

ما در حال بیدار شدن با یک صحنه نسبتاً نگران کننده در سراسر گوام هستیم. ما به بیرون از خانه نگاه می کنیم و چیزی که قبلاً جنگل بود شبیه خلال دندان است – به نظر صحنه ای از فیلم است. پیچ و تابلندون آیدلت، برادر دوقلوی او و همکار هواشناس NWS، گفت، با درختانی که از هم جدا شده اند.

او افزود: “بیشتر گوام با یک آشفتگی بزرگ دست و پنجه نرم می کند که پاکسازی آن هفته ها طول می کشد.”

درختان برگ بریده در برابر آسمان خاکستری
درختان در پی طوفان رده 4، که قلمرو اقیانوس آرام ایالات متحده را با بادهای زوزه‌آمیز، باران‌های سیل آسا و طوفان تهدیدکننده زندگی در هم کوبید، برگ‌ریز شدند. (گریس گارسس بوردالو/آسوشیتدپرس)

مقامات خدمات هواشناسی گفتند که ماور که قوی‌ترین طوفانی است که از سال 2002 به قلمرو تقریباً 150000 نفر رسیده است، برای مدت کوتاهی حدود ساعت 9 شب چهارشنبه شب به وقت محلی به عنوان طوفان رده 4 در پایگاه نیروی هوایی اندرسن در شمال جزیره فرود آمد.

پاتریک دال، یکی دیگر از هواشناسان NWS می گوید: «حدود 30 تا 35 دقیقه روی خشکی بود تا اینکه به سواحل بازگردد.

“مثل یک قطار باری”

طبق ویدئوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی، طوفان در حالی که به آرامی بر فراز جزیره می خزید، پنل های خورشیدی را به پرواز درآورد و بخشی از دیوار بیرونی هتل را به زمین فرو ریخت. در زمانی که اوج شدت آن احساس می‌شد، بادها مانند جت‌ها جیغ می‌کشیدند و زوزه می‌کشیدند، و آب برخی از خانه‌ها را زیر گرفت.

لیا دل موندو شب را با خانواده اش در خانه سیمانی شان در چالان پاگو در مرکز گوام گذراند. او به آسوشیتدپرس گفت که آنها سعی کردند بخوابند اما “با تکان دادن شدید کرکره های طوفان و بادهای قوی سوت زده از خواب بیدار شدند.”

او از طریق پیامک گفت: «این اولین بازی ما نیست. ما بدتر از این را گذرانده‌ایم. اما خودمان را برای پاکسازی، تعمیرات و بازسازی پس از آن آماده می‌کنیم.»

تماشا | باران و بادهای شدید ساعت ها جزیره را تحت تاثیر قرار داد:

طوفان ماور گوام را منفجر کرد

طوفان اقیانوس آرام قلمرو گوام آمریکا را با بادهای شدید و باران شدید می تابد.

به نظر می رسید که ساختمان های ساخته شده از بتون در گوام مستعد طوفان به خوبی عمل می کنند.

دل موندو گفت: “اگر خانه شما از بتون ساخته نشده باشد، جان و مال شما با طوفان هایی مانند این در خطر است.”

در تومون، در ساحل شمال شرقی گوام، باد یک صفحه گرانیتی را از نوار بیرونی هتل جدا کرد و حدود یک متر به هوا پرتاب کرد. میهمانان برای بستن درها صندلی‌ها را روی هم چیده بودند و پنجره‌ها خمیده و قلقلک می‌دادند.

توماس وولی که می گوید چگونه باد و باران از لابه لای کرکره های آلومینیومی خانه بتنی خانواده اش مشرف به خلیج تومون عبور می کند، می گوید: «مثل قطار باری بود که بیرون می رفت. وقتی روز فرا رسید، او متوجه شد که کابینت چینی در فضای باز آنها واژگون شده است، محتویات آن بر روی زمین خرد شده است. یک پسر عموی اره برقی به پاک کردن شاخه های ریزش شده کمک کرد.

وولی گفت: «ما باید کارهای زیادی انجام دهیم. پاکسازی آن چند روز طول می کشد.

سقوط درختان و پوشش گیاهی
ممکن است روزها طول بکشد تا از میزان کامل خسارت وارده به جزیره مطلع شویم زیرا طوفان برق و اتصالات اینترنت را قطع کرده است. (گریس گارسس بوردالو/آسوشیتدپرس)

برق، اینترنت قطع شد

تعیین دامنه خسارت در اوایل کار دشوار بود، زیرا قطع برق و اینترنت ارتباط با جزیره دوردست را دشوار می کرد.

مقامات مدیریت اضطراری در بیانیه ای اعلام کردند که فرماندار لو لئون گوئررو و جاش تنوریو در حال ارزیابی وضعیت پس از اینکه جزیره “یک شبه بار سنگین توفان را دریافت کرد” بودند. آنها یک تور رانندگی را برای جستجوی هرگونه آسیب عمده یا مسدود شدن جاده ها برنامه ریزی کردند.

جی آسپرر، یک افسر پلیس در منطقه دددو در شمال گوام، پیش از طلوع صبح گفت که هیچ گزارشی مبنی بر جراحت دریافت نکرده است، اما خاطرنشان کرد که چندین خودرو پلیس و خودروی شخصی توسط آوار آسیب دیده اند و درختان ریشه کن شده برخی از جاده ها را غیرقابل عبور کرده است. بیشتر تماس‌های شبانه از سوی افراد نگران خارج از جزیره بود که قادر به تماس با اعضای خانواده نبودند.

او گفت: «ما به آنها گفتیم که باید صبر کنیم تا طوفان کمی برطرف شود.

ری لئون گوئررو، دستیار دفتر شهردار در Barrigada که ارتباطی با فرماندار ندارد، گفت که روستایی با حدود 9000 نفر در مرکز گوام، یک شب در دفتر ماندند و مدام شنیده‌اند که اشیا به سقف و دیوارهای بیرونی کوبیده می‌شوند.

او گفت: “اوه مرد. خیلی پر سر و صدا بود.”

گوام در 6115 کیلومتری غرب هاوایی و 1575 کیلومتری شرق مانیل، پایتخت فیلیپین قرار دارد.

تا اوایل پنجشنبه، ماوار در حدود 12 کیلومتری شمال غربی گوام و 137 کیلومتری غرب روتا، همسایه گوام در شمال قرار داشت و با سرعت 13 کیلومتر در ساعت از غرب به شمال غربی در حرکت بود.

انتظار می رود طوفان به طور کلی شمال غرب را بر فراز یک پهنه بزرگ و خالی از اقیانوس برای روزها دنبال کند و می تواند تایوان را هفته آینده تهدید کند.