یکی از تحت تعقیب ترین فراریان نسل کشی رواندا پس از 22 سال دستگیر شد

یکی از مظنونین تحت تعقیب نسل کشی رواندا، افسر پلیسی که مظنون به سازماندهی کشتار بیش از 2000 نفر در یک کلیسا در حدود سه دهه پیش بود، پس از 22 سال فرار در آفریقای جنوبی دستگیر شد. سازمان ملل متحد برای یافتن عاملان این حمله روز پنجشنبه گفت.

مکانیسم بین‌المللی باقی‌مانده برای دادگاه‌های جنایی (IRMCT) گفت: فولگنس کایشما روز چهارشنبه در تاکستانی در پارل، شهری کوچک در منطقه شراب‌سازی در حدود 50 کیلومتری شرق کیپ تاون، دستگیر شد.

پلیس آفریقای جنوبی گفت که کایشیما، که گمان می‌رود در اوایل دهه 60 زندگی‌اش باشد، هویت جعلی به خود گرفته و نامش را دوناتیین نیباشومبا گذاشته است.

دادگاه گفت که او در یک عملیات مشترک توسط تیم ردیابی فراری دادگاه و مقامات آفریقای جنوبی، پس از تحقیقاتی که او را در چندین کشور آفریقایی، از جمله موزامبیک و اسواتینی، از زمان کیفرخواستش در سال 2001 ردیابی کرده بود، دستگیر کردند.

ایالات متحده برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری کیشیما شود، از طریق برنامه پاداش برای عدالت، 5 میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود.

ردیف‌هایی از عکس‌های آویزان روی سیم
عکس های خانوادگی برخی از کسانی که در نسل کشی جان باختند در مرکز یادبود نسل کشی کیگالی آویزان شده است. بیش از 800000 نفر طی سه ماه در سال 1994 کشته شدند. (بن کورتیس/آسوشیتدپرس)

800000 نفر طی 3 ماه کشته شدند

بیش از 800000 نفر در نسل کشی رواندا کشته شدند، که طی سه ماه در سال 1994 زمانی که اعضای گروه قومی هوتو به اقلیت توتسی ها حمله کردند و آنها را سلاخی کردند و هوتوهای میانه رو که سعی در محافظت از آنها داشتند، کشته شدند.

نفتال آهیشاکیه، دبیر اجرایی سازمان بازماندگان نسل‌کشی رواندا ایبوکا، گفت: «دستگیری او به بازماندگان این امید می‌دهد که سایر فراری‌هایی که هنوز آزاد هستند نیز دستگیر شوند. جنایت نسل کشی آنقدر سنگین است که بدون مجازات باقی بماند.»

کیشیما توسط دادگاه کیفری بین المللی سازمان ملل برای رواندا متهم به نسل کشی، همدستی در نسل کشی، توطئه برای ارتکاب نسل کشی و جنایت علیه بشریت برای کشتار و جنایات دیگر شد. دادگاه گفت که او از سال 2001 آزاد بوده است.

دادگاه گفت که او گفته می شود که قتل بیش از 2000 پناهنده قومی توتسی – مرد، زن و کودک – را در یک کلیسای کاتولیک در 15 آوریل 1994، در اولین روزهای نسل کشی سازماندهی کرده است.

در کیفرخواست ادعا شده است که کیشیما، که در آن زمان دارای درجه بازرس پلیس بود، مستقیماً در برنامه ریزی و اجرای قتل عام با به دست آوردن بنزین برای سوزاندن کلیسا با افرادی که در داخل آن محبوس شده بودند، مشارکت داشت. وقتی این کار شکست خورد، کیشیما و دیگران از یک بولدوزر برای خراب کردن کلیسا استفاده کردند و کسانی را که در داخل آن بودند دفن کردند و کشتند، که شامل کودکان خردسال و همچنین بسیاری از مردان و زنان مسن بود. در کیفرخواست ادعا شده است که کیشیما و دیگران اجساد را طی دو روز از محوطه کلیسا به گورهای دسته جمعی منتقل کردند.

سخنگوی او گفت، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از دستگیری کیشیما استقبال کرد که “پیام قدرتمندی را ارسال می کند که کسانی که ادعا می شود مرتکب چنین جنایاتی شده اند، نمی توانند از عدالت فرار کنند و در نهایت حتی بیش از ربع قرن بعد، پاسخگو خواهند بود.”

فراری های باقی مانده

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل، گفت که دبیرکل سازمان ملل از همکاری بین آفریقای جنوبی و دادگاه رواندا که منجر به دستگیری کیشیما شد، تمجید کرد. افکار او امروز “در درجه اول” با قربانیان جنایات ادعایی کیشما و خانواده های آنها است و تاکید کرد که “پایان دادن به معافیت از مجازات برای صلح، امنیت و عدالت ضروری است.”

پلیس آفریقای جنوبی گفت که کیشما روز جمعه در دادگاهی در کیپ تاون حاضر خواهد شد و احتمالاً به رواندا تحویل داده خواهد شد.

IRMCT در سال 2010 برای ادامه تحقیق در مورد جنایات و تعقیب مظنونان نسل کشی رواندا و مظنونان به جنایات جنگی در یوگسلاوی سابق در جریان درگیری های قومی آن در دهه 1990 و اوایل دهه 2000 تشکیل شد.

سرژ برامرتز، دادستان ارشد IRMCT، در بیانیه ای گفت: “فولجنس کایشیما بیش از 20 سال فراری بود. دستگیری او تضمین می کند که او در نهایت برای جنایات ادعایی خود با عدالت روبرو خواهد شد.” “نسل کشی جدی ترین جنایت شناخته شده برای بشریت است. جامعه بین المللی متعهد شده است که عاملان آن را تحت تعقیب و مجازات قرار دهد. این دستگیری نشانی ملموس است که این تعهد محو نمی شود و عدالت اجرا خواهد شد، مهم نیست چقدر طولانی شود. طول می کشد.”

این دادگاه گفت که اکنون پنج مظنون تحت تعقیب نسل کشی رواندا را از سال 2020 ردیابی کرده است.