یکی از فعال ترین آتشفشان های روسیه فوران کرد و روستاها را در انبوهی از خاکستر پوشاند

یکی از فعال‌ترین آتشفشان‌های روسیه روز سه‌شنبه در شرق دور شبه‌جزیره کامچاتکا فوران کرد و ابر عظیمی از خاکستر را به سمت آسمان پرتاب کرد که روستاها را در ریزگردهای آتشفشانی خفه کرد و باعث هشدار هوانوردی شد.

به گفته شعبه کامچاتکا از بررسی ژئوفیزیک آکادمی علوم روسیه، آتشفشان شیولوچ درست بعد از نیمه شب فوران کرد و حدود شش ساعت بعد به اوج رسید و یک ابر خاکستر را در مساحتی به وسعت 108000 کیلومتر مربع به بیرون پرتاب کرد.

جریان های گدازه از آتشفشان فرو ریختند، برف ها را ذوب کردند و هشداری در مورد جریان گل و لای در امتداد بزرگراه مجاور ایجاد کردند، در حالی که روستاها در لایه ای از خاکستر به عمق 8.5 سانتی متر فرش شده بودند که عمیق ترین سطح در 60 سال گذشته است.

ابر بزرگی از دود و خاکستر بالای ردیفی از درختان سرازیر می شود.
دود و خاکستر هنگام فوران آتشفشان شیولوچ، یکی از فعال ترین آتشفشان های روسیه، در روز سه شنبه قابل مشاهده است. (الکساندر لدیایف/آسوشیتدپرس)

تصاویر ابری را نشان می‌داد که بر روی جنگل‌ها و رودخانه‌های شرق دور و روستاهای پوشیده از خاکستر می‌چرخد.

دانیلا چبروف، مدیر بخش ژئوفیزیک کامچاتکا گفت: “خاکستر به ارتفاع 20 کیلومتری رسید، ابر خاکستر به سمت غرب حرکت کرد و خاکستر بسیار شدیدی روی روستاهای مجاور ریزش کرد.”

چبروف گفت: «آتشفشان حداقل یک سال برای این کار آماده می شد… و این روند همچنان ادامه دارد، اگرچه اکنون کمی آرام شده است.

خاکستر غلیظ جاده و درختان را مانند برف می پوشاند.
یک نمای خیابانی را نشان می دهد که پس از فوران آتشفشان شیولوچ در منطقه کامچاتکا در شرق روسیه در روز سه شنبه پوشیده از گرد و غبار آتشفشانی است. (مؤسسه آتشفشان شناسی و زلزله شناسی / جزوه / رویترز)

زمین لرزه به دنبال فوران رخ می دهد

طبق بررسی های زمین شناسی، حدود 24 ساعت پس از شروع فوران آتشفشان، زمین لرزه ای به بزرگی 5.8 ریشتر در سواحل کامچاتکا رخ داد. دانشمندان روسی می گویند این زمین لرزه پس لرزه زمین لرزه سوم آوریل بوده است.

حدود 300000 نفر در شبه جزیره وسیع کامچاتکا روسیه زندگی می کنند که در شمال شرقی ژاپن به اقیانوس آرام می رسد.

چبروف گفت، این آتشفشان، یکی از بزرگ‌ترین و فعال‌ترین آتشفشان‌های کامچاتکا، احتمالاً اکنون آرام می‌شود، اگرچه او هشدار داد که امکان وجود ابرهای خاکستر بزرگ دیگر را نمی‌توان نادیده گرفت. چبروف گفت که جریان های گدازه نباید به روستاهای محلی برسد.

هنوز گزارشی از تلفات گزارش نشده است، اگرچه دانشمندان گفتند که آتشفشان 15 ساعت پس از شروع فوران همچنان در حال فوران است.

یک نوار اندازه گیری سفید که در برابر یک لایه ضخیم خاکستر قهوه ای روی زمین قرار گرفته است.
فردی از یک نوار اندازه گیری برای اندازه گیری گرد و غبار آتشفشانی پس از فوران آتشفشان شیولوچ استفاده می کند. (مؤسسه آتشفشان شناسی و زلزله شناسی / جزوه / رویترز)

مدارس با پخش شدن خاکستر تعطیل شدند

تیم واکنش به فوران آتشفشانی کامچاتکا (KVERT) برای هوانوردی اخطار قرمز صادر کرد و گفت: “فعالیت های مداوم می تواند هواپیماهای بین المللی و کم پرواز را تحت تاثیر قرار دهد.”

اولگ بوندارنکو، رئیس منطقه شهرداری اوست-کامچاتسکی، در یک پست تلگرامی گفت: برخی از مدارس در شبه جزیره، در حدود 6800 کیلومتری شرق مسکو، تعطیل شدند و به ساکنان دستور داده شد در خانه بمانند.

بوندارنکو گفت: «از آنجایی که من به تازگی در اینجا با چشمان خود دیده ام، رفتن کودکان به مدرسه غیرممکن خواهد بود و به طور کلی حضور کودکان در اینجا مشکوک است.

خاکستر قهوه ای ضخیم خودروهای پارک شده در کنار ساختمان را می پوشاند.
در پی فوران آتشفشان شیولوچ در شهرک کلیوچی در شبه جزیره کامچاتکا در روز سه شنبه، خودروها در غبار آتشفشانی پوشیده شده اند. (اولگ بوندارنکو/منطقه شهرداری اوست-کامچاتسکی/دستورالعمل/رویترز)

او گفت که برق ساکنان بازسازی شده و آب آشامیدنی در حال تامین است.

شیولوچ در 10000 سال گذشته حدود 60 فوران قابل توجه داشته است که آخرین فوران بزرگ در سال 2007 بوده است.

این دو بخش اصلی دارد که کوچک‌تر آن – Young Shiveluch – دانشمندان گزارش داده‌اند که در ماه‌های اخیر بسیار فعال بوده است، با قله‌ای 2800 متری که از شیولوچ قدیمی با ارتفاع 3283 متر بیرون زده است.

تصویر ماهواره ای از یک آتشفشان با ستونی از دود که از قله پایین سمت چپ خارج می شود.
یک تصویر ماهواره ای فایل آتشفشان شیولوچ در شبه جزیره کامچاتکا روسیه را در 26 نوامبر 2022 نشان می دهد. (Roscosmos/Handout/Reuters)