2 کانادایی در خونین ترین نبرد اوکراین در باخموت کشته شدند

دو کانادایی در عملیاتی در اطراف شهر باخموت اوکراین کشته شدند که یکی از آنها قبل از مرگش به سی‌بی‌سی نیوز گفته بود که شرایط در خط مقدم مانند یک چرخ گوشت است.

کایل پورتر، 27 ساله، از کلگری، آلتا، و کول زلنکو، 21 ساله، از سنت کاترینز، هر دو در لژیون بین المللی اوکراین که به تیپ مکانیزه 92 وابسته بود، خدمت می کردند.

این واحد بار سنگین تلاش های وحشیانه اوکراینی را برای نگه داشتن باخموت در برابر حمله مصمم روسیه متحمل شده است.

این شهر در شرق منطقه دونباس محل طولانی‌ترین و خونین‌ترین نبرد جنگ بوده است و هزاران – اگر نه ده‌ها هزار نفر – از هر دو طرف تلفات داشته است.

شش امدادگر با لباس های متحدالشکل در مقابل آوارهای یک ساختمان ژست گرفته اند.
کایل پورتر، سومین از سمت راست، قبلا با یک تیم جستجو و نجات شهری در خارکف کار کرده بود. (ارسال شده توسط کایل پورتر)

پورتر در روزهای منتهی به مرگش با CBC News در تماس بود. او چندین پیامک رد و بدل کرده بود و نگرانی خود را از شرایط سخت جبهه در میان گذاشته بود.

او سه روز قبل از کشته شدنش نوشت: «اجازه دهید بفهمم چگونه می‌خواهم چند روز آینده زنده بمانم…».

او پیامک داد: «اولین بار چرخ گوشت بود و این بار بهتر از این انتظار ندارم.

افسر فرمانده آنها، جنگنده لژیون خارجی معروف به “دندانپزشک”، در مصاحبه ای گفت که در 26 آوریل در حوالی ساعت 6 بعد از ظهر این دو کانادایی بخشی از یک گروه بزرگتر از سربازان بودند که وظیفه داشتند یک مسیر تدارکاتی مهم را به باخموت نگه دارند.

این فرمانده به سی‌بی‌سی نیوز گفت که این واحد مورد آتش توپخانه شدید نیروهای روسی قرار گرفت. او گفت که پورتر و زلنکو و حداقل سه سرباز اوکراینی دیگر به دنبال پناه گرفتن در یک پناهگاه تقویت شده بودند اما سنگر مستقیما مورد اصابت قرار گرفت.

همه کشته شدند.

مردی که یونیفورم پوشیده است، دستانش را در هوا روی شخصی روی زمین نگه می‌دارد، در حالی که مردم در حین تمرین تمرینی، از کناره نگاه می‌کنند.
کایل پورتر، که به عنوان یک پزشک در نیروهای کانادایی آموزش دیده است، به امدادگران اوکراینی آموزش کمک های اولیه در خارکف را می دهد. (ارسال شده توسط کایل پورتر)

فرمانده گفت: «هر دو به کاری که انجام می دادند بسیار افتخار می کردند. ما مثل یک خانواده بودیم، مثل این است که برادرانم را از دست داده ام.»

هر دو مرد قبلا در نیروهای مسلح کانادا خدمت کرده بودند اما قبل از ثبت نام برای جنگ در اوکراین ارتش را ترک کرده بودند. فرمانده آنها گفت که این دو دوست صمیمی شده اند.

عکسی که به سی‌بی‌سی نیوز داده شده نشان می‌دهد که آنها با لباس‌های خستگی در کنار هم ایستاده‌اند.

شمارش غیررسمی سی‌بی‌سی نیوز آنها را به چهارمین و پنجمین کانادایی تبدیل می‌کند که از زمان تهاجم روسیه در فوریه 2022 در جنگ کشته می‌شوند.

دو سرباز در کنار یک وسیله نقلیه
سربازان اوکراینی از سومین تیپ تهاجمی مجزای نیروهای مسلح اوکراین در بحبوحه حمله روسیه به اوکراین در نزدیکی شهر باخموت اوکراین در 23 آوریل 2023 آماده شلیک هویتزر D30 در خط مقدم می شوند. (صوفیه گاتیلووا/رویترز)

در متن‌های پورتر به سی‌بی‌سی نیوز، او به این اشاره کرد که قبلاً یک بار در شرایط وحشتناک باخموت شهامت داشته است.

“در طول ماموریت های خود، [Porter] در بیانیه‌ای که به نمایندگی از دوستان و خانواده پورتر منتشر شد، آمده است، علیرغم اینکه اغلب در حین انجام این کار زیر آتش سلاح‌های سبک و توپخانه روسیه قرار داشتند، جان سربازان مجروح را نجات داد.

در ادامه خاطرنشان شد که فرماندهان اوکراینی به دلیل “اقدامات شجاعانه” او در نزدیکی باخموت به او مدال توصیه کرده بودند.

در بیانیه دوستان Zelenco که در صفحه GoFundMe منتشر شد، آمده است که Zelenco “به شدت مشتاق” خدمت در اوکراین است و دو تور در آنجا برگزار کرده است.

پورتر قبلاً در اوکراین به عنوان عضوی از یک تیم جستجو و نجات شهری مستقر در خارکف در بهار گذشته کار کرده بود، جایی که CBC News در ابتدا با او ملاقات کرد.

در آن زمان، او به عنوان پزشک تیم عمل می کرد و چندین تماس نزدیک را که در آنجا از گلوله باران روسیه فرار کرد، توضیح داد.

او در آن زمان گفت: «جنگ ظلم است»، حتی در حالی که امیدوار است «در نقشی متفاوت» به اوکراین بازگردد.

سه نفر با یک خبرنگار صحبت می کنند که یک عکاس با ماشین آتش نشانی تماشا می کند
یک تیم خبری CBC با کایل پورتر (سمت راست) و دیگر اعضای یک تیم جستجو و نجات شهری کانادایی در خارکف در ژوئن 2022. (Stephanie Jenzer/CBC News)

در بیانیه خانواده آمده است که پورتر «نیاز شدیدی به انجام کارهای بیشتر» احساس می‌کند و زمانی که به اوکراین بازگشت، مهارت‌ها و تجربه نظامی او باعث شد تا به درجه گروهبان جوان ارتقا پیدا کند.

گمان می رود ارتش اوکراین تنها چند روز تا آغاز یک ضد حمله بزرگ علیه نیروهای روسی فاصله دارد و نبرد برای نگه داشتن باخموت تعیین کننده تلقی می شود.

جسد زلنکو از میدان جنگ بیرون آمده و اکنون در خارکف است. صفحه GoFundMe نشان می دهد که 30000 دلار برای پوشش هزینه های مراسم تشییع جنازه و حمل و نقل جمع آوری شده است.

جسد پورتر بلافاصله پیدا نشد، اما فرمانده او نشان داد که اعضای یگان او امیدوارند به زودی این کار را انجام دهند.

پل هیوز، یک داوطلب قدیمی جامعه کلگری، که اکنون در خارکف مستقر است، جایی که چندین موسسه خیریه را اداره می کند، می گوید که قصد دارد به خانواده کمک کند جسد پورتر را به کانادا بازگردانند.

هیوز می‌گوید: «در سرتاسر جهان افرادی هستند که انگیزه پیدا کرده‌اند تا به اینجا بیایند و کارهای بشردوستانه انجام دهند یا مانند کایل و کول که به آنجا آمده‌اند و جان خود را از دست داده‌اند.

آنها برای دفاع از اوکراین که کشوری بسیار بسیار زیبا و شگفت انگیز است، هر کاری که ممکن است انجام می دهند.

اوکراین مدعی است که صدها مزدور روسی، زندانیان بسیج شده و سربازان عادی هر روز در نبردهای خیابانی وحشیانه کشته یا زخمی می شوند. با این حال، ارتش اوکراین نیز متحمل تلفات سنگین شده است.