4 قربانی در حمله وین کشته شدند ، اتریش دوره عزای رسمی را اعلام کرد

مقامات اتریشی روز سه شنبه گفتند ، یک افراطی 20 ساله اسلامگرا مسلح به یک تفنگ اتوماتیک و یک جلیقه انفجاری تقلبی ساعاتی قبل از محاصره ویروس کرونا در منطقه زندگی شبانه وین غوغا می کند ، چهار نفر را قبل از کشته شدن توسط پلیس تیراندازی مرگبار کرد.

مظنون در حمله دوشنبه شب به عنوان یک شهروند جوان دو تابعیتی اتریش-مقدونیه شمالی شناخته شد که قبلاً نیز به جرم تلاش برای پیوستن به گروه افراطی دولت اسلامی در سوریه ، ترور شده بود.

ویدئوی تأیید نشده نشان داد که مظنون ، در لباس سفید ، لباس های سفید پوشیده و به طور تصادفی هنگام دویدن در خیابان های سنگفرش پایتخت اتریش ، منفجر می کند.

کارل وزیر کشور اتریش نهامر گفت که مطالب ویدئویی تاکنون هیچ مدرکی در مورد مهاجم دیگری ارائه نکرده است اما تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

سباستین کورز ، صدراعظم وزیر امور خارجه گفت ، دو مرد و دو زن بر اثر جراحات وارده در حمله عصر دوشنبه درگذشتند. وی گفت: یک افسر پلیس که قصد داشت مانع از حمله شود ، مورد اصابت گلوله قرار گرفت و زخمی شد.

افسران پلیس روز سه شنبه ، یک روز پس از حمله مرگبار ، در ایستگاه مترو در وین گشت زنی می کنند. (الکس هالادا / خبرگزاری فرانسه / گتی ایماژ)

آژانس خبری اتریشی APA گزارش داد ، سرویس بیمارستان وین گفت روز سه شنبه پس از حمله هفت نفر در وضعیت تهدید کننده زندگی قرار داشتند.

کورز گفت: “اکنون تأیید شده است که حمله روز گذشته به وضوح یک حمله تروریستی اسلام گرایانه بوده است.” “این یک حمله از روی نفرت بود – نفرت از ارزشهای اساسی ما ، نفرت از سبک زندگی ما ، نفرت از دموکراسی ما که در آن همه مردم از حقوق و کرامت برابر برخوردار هستند.”

بعداً نهمر به APA گفت كه ضارب كشته شده ، كه ریشه در ملت بالكانی از مقدونیه شمالی داشت ، طبق قانونی كه عضویت در سازمان های تروریستی را مجازات می كند ، قبلاً محكوم شده بود.

بعداً روز سه شنبه ، پلیس اتریش به 18 ملک یورش برد و 14 نفر را در یک تعقیب و گریز گسترده به جرم همدستان احتمالی دستگیر کرد.

“حمله ناپسند به شهروندان بی گناه”

مهاجمی که کوجیتم فجزولایی نام دارد ، در آوریل 2019 به 22 ماه زندان محکوم شد ، زیرا تلاش کرده بود برای پیوستن به گروه دولت اسلامی به سوریه سفر کند. طبق قوانین مربوط به اطفال و نوجوانان ، وی در ماه دسامبر آزاد شد.

نهامر به APA گفت که Fejzulai پیش از حمله عکسی در حساب اینستاگرام خود منتشر کرده بود که نشان می داد دو اسلحه را که ظاهراً استفاده کرده است.

“[The suspect] Nehammer گفت: “مجهز به یک جلیقه انفجاری تقلبی و یک اسلحه اتوماتیک ، یک قبضه اسلحه و یک قمه برای انجام این حمله نفرت انگیز به شهروندان بی گناه بود.”

افسران پلیس پس از تیراندازی روز دوشنبه که منجر به کشته شدن چهار نفر شد ، فردی را کنترل می کنند. (رونالد زاک / آسوشیتدپرس)

مقامات هنوز در تلاش بودند تا مشخص کنند که آیا ممکن است مهاجمان بیشتری فرار کنند یا خیر. از مردم وین خواسته شد که در صورت امکان روز سه شنبه در خانه بمانند و کودکان مجبور به رفتن به مدرسه نیستند. حدود 1000 افسر پلیس صبح روز سه شنبه در وین مشغول خدمت بودند.

گروه دولت اسلامی روز سه شنبه با ادعای اعتبار حمله وین ، عامل این جنایت را “سرباز خلافت” خواند. ادعای مسئولیت از طریق بازوی رسانه ای این گروه مبارز ، اعماق منتشر شد. در مورد روابط مهاجم با داعش توضیحی نداد و بیانیه عباراتی مشابه ادعاهای فرصت طلبانه گذشته این گروه داشت.

در سوئیس ، پلیس در شهر وینترتور گفت که یک جوان 18 ساله و یک جوان 24 ساله با مشورت با مقامات اتریش دستگیر شدند. اکنون محققان در تلاشند ماهیت تماس این دو فرد با مظنون وین را مشخص کنند.

3 روز عزاداری

تیراندازی اندکی پس از ساعت 8 عصر دوشنبه به وقت محلی در نزدیکی کنیسه اصلی وین در حالی آغاز شد که بسیاری از مردم از شب گذشته در رستوران ها و بارهای باز قبل از قفل یک ماهه ویروس کرونا که از نیمه شب آغاز شد ، لذت می بردند.

رئیس پلیس وین ، گرهارد پورستل گفت که مهاجم در ساعت 8:09 بعد از ظهر کشته شد

در پی این حمله لیوان ها و فنجان های نیمه خالی در پاسیوی کافه دیده می شود. (لئونارد فوگر / رویترز)

اما مقامات همچنان به دنبال مهاجمان احتمالی بعدی بودند.

کورز گفت: “ما عاملان ، افراد پشت سر آنها و افراد همفکر را کشف و تعقیب خواهیم کرد و مجازات شایسته آنها را به آنها خواهیم داد.” “ما همه کسانی را که با این خشم کاری در ارتباط هستند به تمام روشهای موجود دنبال خواهیم کرد.”

APA گزارش داد ، دولت كورز روز سه شنبه دستور داد كه سه روز عزای رسمی برگزار شود و پرچم های ساختمان های عمومی تا روز پنجشنبه در نیمه چوب به اهتزاز درآیند.

اتریش نیمه ظهر روز سه شنبه با همراهی زنگ های زنگ در پایتخت یک دقیقه سکوت کرد. Kurz ، رئیس جمهور الكساندر ون دربلن و دیگر سیاستمداران برجسته در منطقه ای كه حمله صورت گرفت ، تاج گل و شمع گذاشتند.

وکیل سابق مظنون از حمله گیج شده است

خاخام شلومو هافمایستر گفت که حداقل یک نفر را دید که به سمت افرادی که بیرون از میله های خیابان زیر پنجره او در نزدیکی کنیسه نشسته بودند شلیک می کند.

هافمایستر گفت: “آنها حداقل 100 گلوله در بیرون ساختمان ما شلیک می کردند.” “همه این میله ها بیرون میز دارند. این عصر آخرین عصر قبل از قفل است.”

پلیس در اوایل سه شنبه به دنبال حمله در مرکز شهر وین روز دوشنبه در یک خیابان محاصره شده گشت زنی می کند. (رونالد زاک / رویترز)

وكلا Fejzulai در پرونده 2019 ، نیكولاوس راست ، به صدا و سیمای عمومی ORF گفت كه موكل وی در آن زمان “كاملاً بی ضرر” به نظر می رسید.

راست گفت: “او مرد جوانی بود که به دنبال جایگاه خود در جامعه بود و ظاهراً به مسجدی اشتباه رفته بود و در محافل اشتباهی قرار گرفت.” “من نمی توانم دقیقاً بگویم چه اتفاقی افتاده است.”

راست گفت که خانواده فجزولایی “کاملاً مذهبی نبودند ؛ خانواده رادیکال نبودند – این یک خانواده کاملاً عادی بود.” “هنوز به یاد دارم که خانواده باور نمی کردند که چه اتفاقی برای پسرشان افتاده است.”

این حمله سریعاً مورد محکومیت و اطمینان رهبران سراسر اروپا قرار گرفت ، از جمله رئیس جمهور فرانسه امانوئل ماکرون ، که کشورش طی هفته های اخیر سه حمله اسلام گرایانه را تجربه کرده است ، نخست وزیر کانادا جاستین ترودو ، نخست وزیر نیوزیلند ، ژاچیندا آردرن و نخست وزیر آلمان آنگلا مرکل.

انگلیس روز سه شنبه ، بعد از حملات در اتریش و فرانسه ، سطح تهدیدات تروریستی خود را به شدت افزایش داد ، دومین سطح بالاترین سطح خود.

سطح تهدید به معنی شدید حمله در انگلستان بسیار محتمل تلقی می شود. این سطح قبلاً قابل توجه بوده است ، به این معنی که احتمال حمله وجود دارد.

دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریكا دوشنبه شب در حالی كه برای آخرین تجمع خود در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 آماده شده بود ، توییت كرد: “دعای ما بعد از اقدام تروریستی شرورانه دیگر در اروپا ، با مردم وین است.”

الازهر مصر ، برجسته ترین نهاد مذهبی جهان مسلمان سنی ، “حملات تروریستی” در وین را محکوم کرد. این نهاد بین المللی از “متحد ایستادن” در برابر تروریسم و ​​رد خشونت و نفرت خواست.

ارتش اتریش 75 سرباز را برای نگهبانی از مکانهای مهم در وین فراهم کرده است و پلیس را برای ادامه تحقیقات آزاد می کند.