Dominion Voting Systems و Fox در آخرین لحظه در دعوای افترا 1.6 میلیارد دلار به توافق رسیدند.

فاکس کورپوریشن و فاکس نیوز روز سه‌شنبه در یک دعوی توهین آمیز توسط Dominion Voting Systems به توافقی ۷۸۷.۵ میلیون دلاری آمریکا دست یافتند و از محاکمه‌ای که می‌توانست یکی از برترین شرکت‌های رسانه‌ای جهان را به دلیل پوشش دادن رأی‌های دروغین در تیررس قرار دهد، جلوگیری کرد. تقلب در ادعاها در انتخابات 2020 آمریکا.

این قطعنامه که شرایط آن فوراً فاش نشد، در ساعت یازدهم با هیئت منصفه 12 نفره امروز صبح اعلام شد و این پرونده با بیانیه‌های افتتاحیه بعدازظهر امروز آغاز شد. Dominion در شکایتی که در سال 2021 ارائه شد، با قاضی دادگاه عالی دلاور، اریک دیویس، به دنبال خسارت 1.6 میلیارد دلاری در ویلمینگتون بود.

مدیر عامل Dominion رقم تسویه حساب را فاش کرد و گفت فاکس اعتراف کرده است که درباره شرکتش دروغ گفته است.

فاکس در بیانیه ای گفت: “ما احکام دادگاه مبنی بر دروغ بودن برخی ادعاها در مورد Dominion را تایید می کنیم. این توافق نشان دهنده تعهد مستمر فاکس به بالاترین استانداردهای روزنامه نگاری است.”

ما امیدواریم که تصمیم ما برای حل مسالمت آمیز این مناقشه با Dominion، به جای تندی یک محاکمه تفرقه‌انگیز، به کشور اجازه دهد تا از این مسائل به پیش برود.»

وکلای Dominion از پاسخ دادن به سؤالات در مورد اینکه آیا فاکس نیوز به طور عمومی عذرخواهی می کند یا اصلاحاتی انجام می دهد خودداری کردند.

طرحی از یک اتاق دادگاه با یک قاضی مرد با ردای سیاه که پشت یک نیمکت نشسته است، با پرچم هایی که پشت سر او ایستاده اند، و مردم در مقابل او نشسته و ایستاده اند.
این طرح هنرمند، وکیل Dominion Voting Systems جاستین نلسون را به تصویر می‌کشد که در سمت چپ ایستاده و وکیل فاکس نیوز، دانیل وب، در سمت راست ایستاده‌اند و قبل از پایان انتخاب هیئت منصفه در دادگاه عالی دلاور در روز سه‌شنبه، با قاضی اریک دیویس صحبت می‌کنند. (الیزابت ویلیامز/آسوشیتدپرس)

این قرارداد فاکس را از خطر فراخوانی برخی از شناخته‌شده‌ترین چهره‌هایش به جایگاه شاهد و بازجویی‌های احتمالی از سوی مدیرانی مانند روپرت مرداک، غول رسانه‌ای 92 ساله که به‌عنوان رئیس و مدیرعامل فاکس کار می‌کند، در امان می‌گذارد. سوزان اسکات، و همچنین مجریانی از جمله تاکر کارلسون، شان هانیتی و جینین پیرو.

تصمیم برای حل و فصل همچنین به دنبال حکمی از سوی قاضی بود که فاکس نمی توانست در دفاع از خود از حمایت های آزادی بیان تحت قانون اساسی ایالات متحده استفاده کند.

موضوع این شکایت این بود که آیا فاکس مسئول پخش ادعاهای دروغین مبنی بر استفاده از ماشین‌های شمارش آرای Dominion مستقر در دنور برای دستکاری انتخابات 2020 آمریکا به نفع جو بایدن دموکرات نسبت به دونالد ترامپ جمهوری‌خواه است یا خیر. Dominion استدلال کرد که این ادعاهای روی هوا باعث “زیان اقتصادی عظیم و جبران ناپذیر” برای شرکت شده است.

به گفته شرکت تحقیقات رسانه ای نیلسن، فاکس نیوز پربیننده ترین شبکه خبری کابلی ایالات متحده است.

قرار بود اعضای هیئت منصفه بعد از ظهر سه شنبه به بحث آغازین پرونده رسیدگی کنند. اما آنها و قاضی طبق برنامه به دادگاه بازنگشتند. وکلا وقت خود را صرف چت کردن و تلفن های خود کردند در حالی که آنها و اعضای رسانه منتظر بودند تا کسی اعلام کند چه اتفاقی می افتد.

نمای نزدیک از یک ساختمان با تابلوی پیام الکترونیکی نشان داده شده است.
عنوانی درباره دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، در خارج از استودیو فاکس نیوز در شهر نیویورک در 28 نوامبر 2018 نمایش داده می شود. (مارک لنیهان/آسوشیتدپرس)

سوال اصلی برای هیئت منصفه این بود که آیا فاکس آگاهانه اطلاعات نادرست را منتشر می کند یا بی پروا حقیقت را نادیده می گیرد، معیار “بدخواهی واقعی” که Dominion باید نشان دهد تا در یک پرونده افترا غالب شود. بر اساس یک سری ارتباطات داخلی، Dominion ادعا کرد که کارکنان فاکس، از کارمندان اتاق خبر گرفته تا مرداک، می‌دانستند که این اظهارات نادرست است، اما از ترس از دست دادن بینندگان در مقابل رقبای رسانه‌ای در سمت راست، به پخش آن‌ها ادامه دادند.

Dominion در سال 2021 از فاکس و فاکس نیوز شکایت کرد و مدعی شد که کسب و کارش به دلیل ادعاهای دروغین تقلب در رای که توسط رسانه کابلی با نفوذ آمریکایی پخش می شد که به خاطر فهرست مفسران محافظه کارش معروف بود، ویران شده است.

Dominion در ابتدا توسط جان پولوس و جیمز هوور در تورنتو تأسیس شد.

مردی مسن با کت و شلوار در حال سخنرانی روی یک تریبون در مقابل چندین پرچم آمریکا دیده می شود.
انتظار می رفت که روپرت مرداک، رئیس شرکت فاکس، به همراه گروهی از مدیران فاکس و میزبانان روی آنتن در طول دادگاه شهادت دهد. (مری آلتافر/آسوشیتدپرس)

کت و شلوار دیگه

با توجه به اینکه یکی دیگر از شرکت‌های فناوری رأی‌دهی آمریکایی، اسمارت‌ماتیک، شکایت خود را برای افترا علیه فاکس به‌دنبال غرامت 2.7 میلیارد دلاری در دادگاه ایالت نیویورک دنبال می‌کند، خطرات حتی بیشتر است.

منابع به رویترز گفتند که سهامداران فاکس کرپ خواهان سوابق شرکتی هستند که ممکن است نشان دهد آیا مدیران و مدیران به درستی بر پوشش خبری فاکس نیوز از ادعاهای تقلب در انتخابات ترامپ نظارت داشته اند یا خیر.

تماشا | فاکس نیوز برای دادگاه آماده می شود:

فاکس نیوز آماده دفاع از خود در یک شکایت 1.6 میلیارد دلاری برای افترا است

یک محاکمه مورد انتظار برای افترا که پربیننده ترین شبکه خبری کابلی آمریکا را در مقابل یک شرکت با ریشه های کانادایی قرار می دهد، این هفته آغاز می شود. Dominion Voting Systems از فاکس نیوز به خاطر یک سری ادعاهایی که پس از انتخابات ریاست جمهوری 2020 ایالات متحده پخش شد، از فاکس نیوز شکایت کرد و از فاکس نیوز به دلیل تقلب در انتخابات علیه دونالد ترامپ در سال 2020 استفاده کرد.

فاکس ادعای خسارت Dominion را غیرواقعی و مبتنی بر مدل‌سازی اقتصادی ناقص خوانده است. یک گزارش کارشناسی که توسط Dominion سفارش داده شد، تعداد زیادی قرارداد از دست رفته را به پوشش فاکس نسبت داد، اگرچه بسیاری از این گزارش همچنان در مهر و موم باقی مانده است.

فاکس در یک پرونده در روز یکشنبه ادعا کرد که Dominion موافقت کرده است که بیش از 500 میلیون دلار از ادعای خسارت خود را حذف کند. سخنگوی Dominion این ادعا را رد کرد و گفت ادعای خسارت آن بدون تغییر باقی مانده است.

شرکت فاکس در سال گذشته نزدیک به 14 میلیارد دلار درآمد سالانه گزارش داد.

Dominion گفته است که اظهارات توهین آمیزی در مورد آن پخش شده در برنامه های فاکس از جمله یکشنبه صبح آینده، لو دابز امشب و عدالت با قاضی جینین.

Dominion همچنین به شواهدی اشاره کرده است که نشان می‌دهد برخی از مجریان و تهیه‌کنندگان فکر می‌کردند مهمانانی که این اظهارات نادرست را منتشر می‌کنند، از جمله رودی جولیانی و سیدنی پاول، وکلای سابق ترامپ، نمی‌توانند ادعاهای خود را تأیید کنند.

فاکس استدلال کرده بود که پوشش ادعاهای تقلب در رأی ذاتاً ارزش خبری دارد و توسط متمم اول قانون اساسی ایالات متحده تضمین آزادی مطبوعات محافظت می شود.